De Apex-RS is de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. “Hij is wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren”, zegt het team. De volledig elektrisch aangedreven race-motor zal het gaan opnemen tegen concurrerende studententeams van diverse universiteiten in binnen-en buitenland. Binnen acht maanden tijd is de motorfiets ontworpen en gemaakt. Tijdens de coronacrisis heeft het team de productie ondanks de maatregelen kunnen voortzetten en de superbike toch weten af te maken. Zodra het weer kan, zal de Apex-RS in actie te zien zijn in meerdere races.
De Apex-RS beschikt over 160 pk waarmee hij sneller dan 250 km/u zal gaan. Om van 0 naar 100 km/u te acceleren, heeft de motor minder dan 3 seconden nodig. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 13.2 kWh en bestaat uit 495 cellen. Het team heeft met name gefocust op de veiligheid en betrouwbaarheid van het batterijpakket. Vergeleken met de superbike van het vorige jaar, is de Apex-RS 40kg lichter. Het team verwacht daardoor een enorme verbetering in de prestaties van de superbike.
Innovaties
Het team heeft veel innovaties doorgevoerd in het ontwerp van de Apex-RS. De tandwielenkast verbonden aan de elektromotor maakt nu structureel deel uit van het frame. Dit betekent dat de tandwielenkast alle krachten en schokken kan opvangen. Dit vereiste complexe simulaties en geavanceerde productietechnieken. Het ontwerp van het frame is eenvoudiger en efficiënter door deze innovatie.
De veiligheid van het batterijpakket is ook verbeterd. De batterijcellen zijn op een geheel nieuwe manier aan elkaar verbonden waardoor er geen kabeltjes tussen de cellen meer nodig zijn. Een ’impact resistant casing’ om het batterijpakket heen, is ook nieuw. Het vangt een klap bij een eventuele crash, goed op.
Naast de verbeteringen op technisch vlak, heeft het team heel nauw samengewerkt met fijne ‘partnerbedrijven’. Het team wordt nu ondersteund door 67 bedrijven, met Aalberts als hoofdsponsor en co sponsors zijn: Prodrive Technologies, Newframe, AE Group designs, Virtual Lab 17, Universiteit Twente, AFMI verspanende industrie en Moekotte. Deze partners zijn cruciaal voor het bestaan van Electric Superbike Twente en ook de partners geloven in de transitie naar elektrisch vervoer en racen in de toekomst.
Races
Het team had plannen om in Finland, op het eiland Bermuda en op Assen te gaan racen. Deze zijn, door de coronamaatregelen, helaas verplaatst naar het volgende jaar. Het team is desondanks druk bezig met het plannen van races tegen teams van de TU Delft en een aantal Engelse teams aan het eind van deze zomer. Daarnaast hoopt het team mee te doen aan de OW Cup op TT Circuit Assen in september.
Coureur Jorn Hamberg, wie ook voor Performance Racing Achterhoek uitkomt, is de coureur van de Apex-RS. Door op de superbike te racen kan de coureur nu al ervaring opdoen in het racen met deze nieuwste elektrische superbike uit Twente!
De toekomst
Het team heeft als doel om MotoGP-rondetijden te behalen binnen 4 jaar. Er wordt verwacht dat de Apex-RS-prestaties vergelijkbaar zijn met dat van de Moto2-motoren. Zodra het weer geoorloofd is, zal het team kijken hoe dichtbij de Apex-RS kan komen!
Ondanks dat de teamleden van tevoren niet hadden kunnen voorstellen dat het zo’n bewogen jaar zou worden, is het team trots op wat ze hebben neergezet!
Sub sponors 2e lijns:
Beerten Morot Design, Cad2m, Cera Carbon Racinf, Chassis Factory, Enrichment Technology Company, F 500, Hankamp Gears, Helukabel, IMS, Melasta, SKF, Suter Industries en YSS Suspension.
Sub sponors 3e lijns:
Beckers Watersnijtechniek, Jules Dock Dhaping, Maxon, PCV Group, Petiet-VVK, ROC van Twente, Saxion, Ten Hag, Unitek Industrie Elektronik, XSENS, Holtslag Straal en Poedercoat Techniek en IACT Industrial Automation.
All[last, Amatec, AVE Added Value Electronics, Bakker Frames, CMD Aluminium, Heliox, Hexagon, MCB Direct en 247Tailorsteel