RUBIX wil aantal vrouwen verdubbelen

0

Medio april was het eerste RUBIX Women Event om vrouwen te stimuleren het beste uit zichzelf te halen en de diversiteit binnen de organisatie te vergroten, aldus regionaal salesmanager Hanneke Franken. Ze nam samen met Regi Zwartjens en Evelien Marechal het initiatief om het event te organiseren. ‘We zijn alle drie heel enthousiast over het werken in een mannenorganisatie, maar zien ook veel vrouwen met potentieel en dat willen we benutten. Diversiteit is erg belangrijk en wij willen daaraan bijdragen.’

Zo’n 16 procent van de 950 medewerkers van RUBIX Benelux is vrouw. Pakweg de helft daarvan was aanwezig bij de meeting die arbeids- en organisatiepsychologe Sanne Lemmers voorzat. Ze benadrukte dat de dag gericht was op het ‘verbinden, met jezelf en met elkaar en met RUBIX als organisatie.’ Daarna was het woord aan de enige man in het programma, ceo Meino Noordenbos. Die gaf aan achter het initiatief te staan en formuleerde direct een concreet doel: naar een verdubbeling van het aantal vrouwen in de RUBIX-organisatie. ‘Want in de praktijk bewijzen onze RUBIX-vrouwen hun stijgende toegevoegde waarde. De kracht van vrouwen zit onder meer in het goed doorvragen bij klanten en zeggen waar het op staat, op een natuurlijke manier’, illustreerde hij.

Spreker Maureen van Engelen, executive director van Van Leeuwen, benadrukte dat vrouwen kansen moeten krijgen, maar ze ook moeten pakken. ‘Jezelf blijven en achter jezelf staan, dat is waar het om gaat. Uiteraard is het belangrijk dat je de juiste balans vindt tussen werk en privé.’ Voorts wees ze op de vorderingen die gemaakt zijn: in 45 jaar tijd is het percentage vrouwen dat werkt gestegen van 27 naar 50 procent. ‘Binnen 25 jaar zijn er meer vrouwen hoger opgeleid dan mannen. Het gaat hierbij dan ook niet over de verschillen tussen mannen en vrouwen, maar om het verschil maken!’

De dag werd besloten met een plenaire sessie aan de hand van de resultaten van een enquête onder de RUBIX-vrouwen. Daaruit blijkt dat de helft een hogere functie ambieert. Ook werd aangegeven dat de vrouwen zich willen ontwikkelen, maar zich in daarin niet altijd gesteund voelen. De leidinggevende heeft een belangrijke rol daarbij. En, aldus de respondenten, de directie moet zich inzetten voor meer vrouwen in de top van de organisatie.
Vanuit de zaal werd geconstateerd dat vrouwen, anders dan mannen, veel rollen even belangrijk vinden. ‘Moeder, schoondochter, dochter, medewerker, et cetera. Vrouwen willen in al die rollen even goed zijn en dat maakt het lastig.’ En ander gaf stelde: ‘De verhouding werk-privé en ook de privésituatie spelen een grote rol in je mogelijkheden. Niet voor iedereen is het mogelijk om bijvoorbeeld fulltime of juist parttime te werken. Dan ook nog kiezen voor een opleiding kan lastig zijn.’ Ook werd geconstateerd dat parttime werken de kans op een leidinggevende functie beperkt.
‘Dit event werd heel erg gewaardeerd door onze RUBIX- vrouwen en heeft ‘anders’ denken in gang gezet’, aldus Hanneke Franken.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics