Parker geeft de machine een stem

0

Parker Hannifin duidt zijn Industrie 4.0-technologie met ‘the voice of the machine’. ‘We geven de machine een stem, zodat die zelf, tijdig kan laten weten als er wat aan de hand is en hoe het probleem kan worden opgelost’, licht Suzanne Hochheimer toe. Als er sprake is van bijvoorbeeld persluchtlekkages of vervuilde olie dan geeft het platform zelf een waarschuwing af, aldus de communicatiemanager EMEA.
Parker heeft het al zeer brede assortiment met onder andere pneumatiek, hydrauliek, elektromechanica recent uitgebreid met Internet-of-Things-oplossingen. Onder de laatste categorie vallen allerlei sensoren die het wel en wee van een machine bewaken en via een interface – the voice – aan de operator kenbaar maken. En wanneer vervanging nodig is verschijnt op het scherm een lijst van Parker-artikelen die met een druk op de knop besteld kunnen worden. De demo-machine die Hochheimer gebruikt om haar verhaal te ondersteunen, kent louter Parker-componenten. Bij de klant zal er vaak sprake zijn van een mix van fabricaten, maar het systeem functioneert ook dan uitstekend, verzekert zij. ‘Via OPC-UA is de integratie van dit systeem in een bestaande omgeving, met ook andere merken heel gemakkelijk.’
De volgende stap waaraan de engineers van Parker nu werken duidt Hochheimer met: ‘Learning in the big data.’ ‘Artificiële intelligentie wordt gebruikt om de grote hoeveelheid data die de sensoren in een machine genereren te analyseren en te vertalen naar parameters die zorgen voor de beste operationele instellingen. Zo wordt de machine een lerende machine.’
Het nieuwe IoT-platform maakt onderdeel uit van de ‘digitale transformatie’ van Parker dat dit jaar honderd jaar bestaat.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics