Van Oord bestelt eerste LNG-aangedreven kraanschip bij de Nederlandse werf Neptune.

0

Van Oord heeft opdracht gegeven tot de bouw van een nieuw kraanschip. Dit wordt het eerste LNG-aangedreven schip binnen de Van Oord-vloot en zal de naam Werkendam krijgen. Het kraanschip zal met name worden ingezet bij de uitvoering van Nederlandse projecten van de dochteronderneming Paans Van Oord.

De Werkendam wordt gebouwd door de werf Neptune in Hardinxveld-Giessendam. De bouw van het kraanschip neemt ongeveer twaalf maanden in beslag. Wanneer het schip klaar is, vaart het volledig op LNG, met gasolie als back-up. Met een tank van 38 m3 op het achterdek kan de Werkendam genoeg LNG aan boord opslaan om veertien dagen te varen en te opereren zonder LNG bij te tanken.

Jaap de Jong, staff director Ship Management Department bij Van Oord

Energie-efficiëntie is één van de speerpunten op onze duurzaamheidsagenda. Om onze CO2-voetafdruk te verkleinen, onderzoeken we het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals LNG en biobrandstof. Met deze investering doen wij ervaring op met LNG-aangedreven schepen en de bijbehorende voordelen.

Dankzij slimme eigenschappen verbruikt het schip minder brandstof, waardoor de CO2-uitstoot daalt zonder dat de operationele productie afneemt. De Werkendam wordt uitgerust met verschillende sensoren en mogelijkheden voor energieopslag. De sensoren meten het energieverbruik van de systemen aan boord, waarbij het zelfs mogelijk is om overcapaciteit op te slaan en te hergebruiken, zoals bijvoorbeeld bij het gebruik van de kraan. De meetinformatie zorgt er ook voor dat de bemanning inzicht heeft in het energieverbruik en hierop adequaat kan inspelen.
Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics