Online -Plaatwerk365 drijft groei Suplacon

0

Metaalbewerkingsbedrijf Suplacon in Emmeloord heeft zijn online portal Plaatwerk365 verder uitgebreid. Kon je er aanvankelijk alleen snijwerk op bestellen, en wat later tevens handvriendelijk afwerken en zetwerk, vanaf volgende maand komen ook verspanende bewerkingen daarbij. ‘Denk daarbij aan draadtappen en gaten verzinken op staal, aluminium en rvs-producten’, zegt commercieel directeur Yvo Otten:’

Plaatwerk365 legt Suplacon geen windeieren. ‘De omzet in dit afzetkanaal verdubbelt jaar na jaar.’ Vooral het gemak van aanvragen en bestellen en de snelle beschikbaarheid (‘binnen minuten’) van de prijs en de beschikbare levertijd voor de bestelling triggeren steeds meer klanten om van het portal gebruik te maken. ‘Bestaande klanten en ook menig nieuwe’, bezweert Otten. ‘Als Suplacon zitten we al veertig jaar in plaatbewerking. Mensen kennen ons van onze vertrouwde kwaliteit. Dat verlaagt de drempel om Plaatwerk365 te gebruiken. Daar komt bij dat we goede support geven: moet bijvoorbeeld een tekening worden aangepast dan helpen we de klant daarbij. Dat alles levert hem winst op – in doorlooptijd en in werkuren op zijn inkoop.’

Suplacon levert aan verschillende klantgroepen. ‘Oem’ers willen een compleet product, inclusief oppervlaktebehandeling en het laswerk. De stand van de techniek is nog niet zo ver dat we dat kunnen automatiseren, maar dat is, denken wij, een kwestie van tijd.’ Verder heb je de lasconstructiebedrijven. ‘Die doen zelf het laswerk en de verdere bewerking, maar snij- en zetwerk kopen ze in. Die bedrijven, waarmee we vaak al jarenlang een fijne relatie hebben, willen we graag als klant behouden. Door het online portal op te zetten kunnen we hen beter bedienen. Eenmaal draaiend, hebben we het ook voor andere geïnteresseerden opengesteld. Onder meer dankzij mond-tot-mond-reclame ook veel nieuwe klanten. Dus het levert ook autonome groei op.’

commercieel directeur Suplacon Yvo Otten

De Suplacon-omzet groeit al twee jaar op rij zo’n tien procent. Door forse investeringen – in het online portal én op andere vlakken – denkt men dat tempo de komende jaren vast te houden. Yvo Otten: ‘Investeringen die we hebben gedaan in het rotsvaste vertrouwen dat het met de kwaliteit van onze producten en dienstverlening goed zit.’

Suplacon bemant volgende maand een stand op de ESEF, de vakbeurs voor toeleveren, uitbesteden, productontwikkeling en engineering, in Utrecht. ‘Daar ligt’, aldus commercieel directeur Otten, ‘de focus op ons portal Plaatwerk365 – om te benadrukken dat we niet alleen in productie stevig innoveren, maar ook in online communicatie.’ Wanneer die ESEF-deelname geslaagd is? ‘Als bestaande klanten zeggen: Suplacon biedt ons nog meer dan ze al doen. En ze hun positieve ervaring delen met anderen – zodat we nieuwe gebruikers aan het portal kunnen toevoegen.’ Want digitaal bestellen is volgens hem hoe dan ook de toekomst. ‘Naar mijn overtuiging gaan steeds meer processtappen gedigitaliseerd worden. Komen er portals die ook die diensten aanbieden dan gaan bedrijven daar hun processen op inregelen – en er bij hun leveranciers van business software (ERP, CAD/CAM, red.) op aandringen dit te ondersteunen. Door die wisselwerking zullen geautomatiseerde bestelsystemen steeds meer in zwang raken.’

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics