Nederlandse binnenvaart en maritieme maakindustrie bieden zich aan als ‘vergroener’

0

Afgelopen dinsdag hebben de Nederlandse maritieme maakindustrie (verenigd in Netherlands Maritime Technology, NMT) en de Nederlandse binnenvaart (verenigd in Koninklijke BLN-Schuttevaer) in Den Haag een petitie voor een vergroeningsplan aangeboden aan de vaste Kamercommissies voor Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken.

De Nederlandse scheepvaart en maritieme maakindustrie hebben zich verbaasd dat scheepvaart eind vorig jaar tijdens de klimaattop in Parijs niet is genoemd is. Terwijl juist Nederland wereldwijd excelleert in klimaat- en duurzaamheidsoplossingen voor en met de scheepvaart, aldus de indieners van de petitie. ‘Graag bieden wij u onszelf aan als het ‘laaghangende fruit’ om tegen lage kosten (per hoeveelheid bespaarde CO2/NOx en fijnstof) grote stappen te zetten voor een beter klimaat en schoner transport.’

Besparingspotentieel

In de Nederlandse binnenvaart zien ze een besparingspotentieel van zo’n 40 % CO2 en zo’n 80 respectievelijk 90 % minder NOx en fijnstof. Niet alleen door nieuwbouw, maar vooral door ombouw. In de zeevaart kan ook veel, zowel wat betreft reductie van de CO2-uitstoot als voor ‘black carbon’ en zwavel. Dat kan door nieuwbouw, maar ook door conversies. Probleem is wel de internationale concurrentievervalsing, die Nederlandse innovaties in de wereld tegenhoudt, aldus de petitie.

Sowieso staat de binnenvaart er qua milieu-impact al goed op, zo wordt voorgerekend. Om 1.000 kg lading één kilometer te transporteren geeft wegvervoer een CO2-uitstoot van zo’n 60 tot 65 gram, de binnenvaart slechts 20 tot 24 gram. Bovendien kan een 3.000-tons vrachtschip de lading van 100 vrachtwagens uit de file halen.

Wat er moet gebeuren volgens de petitie

  1. Haal voor het vergroeningspakket voor de binnenvaart de ‘onrendabele top’ weg, en help de sector daarnaast aan een slimme financieringstool, geschikt voor een circulaire economie (deelfinanciering).
  2. Stimuleer, en maak maximaal mogelijk, de transitie van weg naar water. De weg wordt daardoor sneller, het vervoer in totaliteit wordt er schoner en klimaatvriendelijker mee.
  3. Zet, conform EU-richtlijnen overigens, een op duurzaamheidsinnovaties gerichte regeling voor de maritieme maakindustrie in die het Europese ‘level playing field’ herstelt. Dan kan de op klimaat en duurzaamheid wereldwijd leidende positie van Nederland effectief worden uitgerold in de zeevaart.

Meerdere Kamerleden gaven direct aan dat het aangeboden vergroeningsplan waardevol is voor hun verkiezingsprogramma’s en dat ze de boodschap van de sector gaan oppakken, zo meldt NMT. Tevens spraken zij hun waardering uit voor de studie die deel uitmaakt van het vergroeningsplan.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.