Lightyear zet in op zonnecellen en aerodynamica, niet op groter batterijpakket

0

Lightyear, ontwikkelaar van ‘zonne-elektrische’ auto’s voor consumenten, werkt aan de technologie voor een nieuwe generatie elektrische auto’s, een die niet meer afhankelijk zullen zijn van speciale oplaadpunten. Het eerste voertuig, de Lightyear One, heeft een actieradius van 800 kilometer en kan 2 tot 3 maal sneller laden dan huidige elektrische auto’s. De auto is daarnaast rechtstreeks op te laden met zonne-energie, waardoor deze vrijwel de gehele zomer niet meer aan een laadpaal hoeft, aldus persinformatie van het Nederlandse bedrijf.

Lightyear One is een vierwielaangedreven cross-over die plaats biedt aan 5 mensen. Hoewel het model in 2020 op de markt komt (het is al mogelijk om een Lightyear One te reserveren vanaf €4.000,-) , blijkt uit de huidige simulaties dat dit de meest aerodynamische productieauto op de markt zal worden. De laatste testen wijzen uit dat de Cw waarde, een maat voor de luchtweerstand, onder de 0,20 komt te liggen; significant lager dan het beste momenteel op de markt. De tien beste Cw waardes liggen nu tussen de 0,24 en 0,26, zo meldt Lightyear.
Goede aerodynamische prestaties zorgen ervoor dat het energieverbruik kan worden beperkt. Vooral bij veel gebruik op snelwegen, bijvoorbeeld bij intensief zakelijk verkeer, levert dit een groot voordeel op. Door het lagere energieverbruik heeft de auto een grotere actieradius op de batterij en wordt het zelfs mogelijk om op zonne-energie te rijden. De geïntegreerde zonnecellen in het dak van Lightyear One leveren genoeg op om bijna volledig te voorzien in de energie die de auto nodig heeft voor dagelijks gebruik. Met de keuze voor efficiëntie kiest Lightyear een duidelijk andere strategie dan andere elektrische autofabrikanten waaronder Tesla. De gebruikelijke strategie is om de actieradius te vergroten door een groter batterijpakket aan te bieden.

Lightyear is een snel groeiend bedrijf met meer dan 70 werknemers, bestaande uit een mix van jong toptalent uit de winnende teams van de World Solar Challenge en ervaring uit de auto industrie, waaronder ex-werknemers van Tesla, Ferrari en Jaguar. De productiehal wordt momenteel gebouwd op de Automotive Campus in Helmond en zal worden opgeleverd per september.
Donderdag plaatste Lightyear een paginagrote reactie in het ‘Financieele Dagblad’ op een advertentie van een gevestigd automerk om duidelijk te maken dat de auto industrie huidige automodellen veel groener doet lijken dan dat ze zijn.

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics