Lenze integreert auto-tuning in eigen software

0

Minder kosten voor de inbedrijfstelling van machines, alleen al doordat een specialist zich er geen dag meer mee hoeft bezig te houden. Nu Lenze auto-tuning heeft geïntegreerd in de nieuwste versie van zijn i950- en i700-servoaandrijvingen, verloopt de afstelling van installaties volgens de producent van servo-toepassingen veel sneller en daardoor een stuk rendabeler. ‘De systeemingenieur drukt op een knop in onze software en na ongeveer 60 tot 90 seconden heeft hij een perfect afgestelde machine’, zegt Johannes Kühn van het r&d-softwareteam van Lenze. ‘Tot nu toe moest een in regeltechniek gespecialiseerde ingenieur een model van het bestuurde systeem ontwikkelen waarin alle relevante variabelen zijn opgenomen – althans in theorie. In feite moet hij echter op bepaalde punten snijden, oftewel vereenvoudigen, om het model te kunnen hanteren. Dat kost al snel een hele dag.’

Volgens Kühn wordt de optimalisatie van Lenze van de aandrijflijn altijd direct op de volledig geassembleerde machine uitgevoerd. ‘Daardoor fungeert het werkelijk bestuurde systeem als basis. Of anders gezegd: wij gebruiken geen foutieve voorstelling van de werkelijkheid – maar rechtstreeks de werkelijkheid. Daardoor komen wij met deze methode dichter bij het optimum.’ Bovendien is er geen hardware nodig, vertelt Kühn. ‘De software evalueert de informatie van de positiesensor in de aandrijving en de stroomtoevoer, er is geen verdere informatie nodig. Dankzij onze One-Cable-technologie is zelfs geen extra bedrading nodig, omdat de informatie van de digitale encoder in de motorkabel wordt doorgegeven.’

Link magazine editie oktober/november thema 2021: Data is key hoe kan het mkb daar winst mee maken? Lees Link digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl’

Kühn is tevreden over hoe de auto-tuningfunctie in de praktijk werkt. ‘Vorig jaar hebben we bij vier klanten in Oostenrijk demonstraties uitgevoerd. De machines werden softwarematig voorbereid, maar er werden geen instellingen gewijzigd. Vervolgens hebben we de auto-tuning uitgevoerd en de controlefout en de prestatiegegevens voor en na vergeleken. De resultaten zijn ten minste gelijk aan die van deskundigen op het gebied van controletechnologie. Daarnaast hadden we verbeteringen tot 10 procent in de cyclustijden.’

De technologie heeft dan ook directe invloed op de kosten, zegt Kühn. ‘In de eerste plaats omdat de optimalisatie tot betere resultaten leidt, bijvoorbeeld wanneer de verwerkingscapaciteit van de machine dankzij kortere cyclustijden hoger kan, wat zorgt voor minder kosten per eenheid. Of als de preciezere positionering leidt tot minder afkeur of minder handmatig nabewerken.’

Voor wie aan de slag wil met de auto-tunerapplicatie van Lenze: volgens Kühn is voor de machines in het veld een update van de firmware van de aandrijving voldoende. ‘Nieuw geleverde installaties met onze i950- en i700-servoaandrijvingen hebben de update al geïnstalleerd. Bedrijven hebben daardoor alleen de nieuwe versies van onze Easy Starter- en PLC Designer-toepassingsprogramma’s nodig. Deze zijn sinds Hannover Messe 2021 beschikbaar voor al onze klanten en verkrijgbaar via onze website.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.