KNWU, KOGA en TU Delft gaan optimale baanfiets ontwikkelen voor Olympische Spelen in Tokyo

0

De Koninklijke Nederlandsche Wielrenunie (KNWU), fietsenleverancier KOGA en de TU Delft werken samen aan een compleet nieuwe fiets voor het baanwielrennen. Het wordt een lichtgewicht en aerodynamische fiets die rekening houdt met de individuele verschillen tussen renners. De KNWU verwacht dat met deze baanfiets snellere tijden gerealiseerd kunnen worden doordat iedere fiets geheel wordt afgestemd op de individuele eigenschappen van de renner en het onderdeel waar hij of zij op uitkomt. De Nederlandse baanwielrenners gaan met de nieuwe fiets in 2020 de strijd aan tijdens de Olympische Spelen in Tokyo. 

Actieve rol renners en staf
Voor de Olympische Spelen in Beijing ontwikkelde KOGA voor Theo Bos al een speciale fiets, de Kimera.  Nu worden de nieuwe – specifiek op iedere renner afgestemde – baanfietsen voor de hele selectie ontworpen en ontwikkeld. De renners en staf van de nationale baanselectie vervullen een actieve rol bij de realisatie van de nieuwe fiets. Het project is onlangs gestart met een co-creatie sessie waarin de wensen en inzichten van de renners dienden als input. “Super inspirerend om samen met engineers en designers te kunnen werken aan de optimale fiets”, aldus baansprinter Jeffrey Hoogland (meervoudig Europees kampioen).

KOGA verwacht dat de fiets begin 2019 gereed zal zijn. Maar voor het zover is moet er nog veel worden gedaan. KOGA werkt in dit project ook samen met partners Pontis Engineering en Actiflow. “Wij geloven in een holistische aanpak waarbij de fiets als geheel en in samenhang met de bereider geperfectioneerd wordt.”, zegt Mark Dorlandt, projectleider bij KOGA. “Wij denken dat in de integratie tussen het frame en de componenten, waaronder de cockpit (stuur en voorbouw), zadelpen en wielen nog veel winst te halen is.” Daar komen ook de onderzoekers van de TU Delft om de hoek kijken.

Arend Schwab, TU Delft

Rol van de wetenschap
Vanuit meerdere disciplines is de TU Delft betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe baanfiets. Zo zullen aerodynamici meedenken hoe de luchtweerstand nog verder verlaagd kan worden en experts op het gebied van lichtgewicht materialen gaan helpen om een fiets te creëren met een optimale stijfheid bij een minimaal gewicht. Op de TU Delft wordt veel onderzoek gedaan naar de stabiliteit en de besturing van de fiets, ook deze kennis wordt meegenomen in het nieuwe ontwerp van de baanfiets. “Het is belangrijk de geometrie van de fiets zodanig op de rijder af te stemmen dat deze optimaal wendbaar is en tegelijkertijd al het vermogen dat de fietser levert wordt omgezet in voorwaartse snelheid”, legt onderzoeker Arend Schwab uit.

Vincent Luyendijk, directeur KNWU

Innovatie wielersport
“Door een sterke samenwerking tussen sporters, bedrijfsleven en de wetenschap kunnen we in Nederland echt verschil maken”,  zegt Vincent Luyendijk, directeur KNWU. KNWU, KOGA en TU Delft werken daarom samen in een platform voor innovatie in de wielersport. “De te ontwikkelen baanfiets is de eerste concrete innovatie richting Tokyo 2020, maar we verwachten de komende periode nog meer, ook met nieuwe partners in wat wij Project Tokyo noemen’, aldus Vincent Luyendijk.  De voortgang zal de komende tijd te volgen zijn via de media en eigen kanalen van de partners.

TEAM:

TU Delft
dr. Daan Bregman (Coördinator TU Delft Sports Engineering Institute)
d.j.j.Bregman@tudelft.nl, 06 2446 2917
Arend Schwab (Onderzoeker TU Delft)
a.l.schwab@tudelft.nl, 06 2852 7539
Claire Hallewas (Persvoorlichter TU Delft)
c.r.hallewas@tudelft.nl, 06 4095 3085

KOGA
Mark Dorlandt (Projectleider)
m.dorlandt@accell.nl, 06 5333 9131

KNWU
Vincent Luyendijk (Algemeen Directeur)
vincent.luyendijk@knwu.nl, 06 3988 3624

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics