Kobi Kurtz: ‘Het idee dat Nederland het geweldig doet, is gevaarlijk’

0

 Israëlische marketeer Kobi Kurtz wil veel meer een start-up-mentaliteit onder jongeren zien

Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg, klinkt het in ons land. ‘Nee, alsjeblieft’, zegt Kobi Kurtz, ceo van Kurtz Marketing & Management. ‘Doe helemaal niet normaal, want niets is gek genoeg.’ Wie loopt binnen de gebaande paden, redt het niet in een steeds complexere wereld die van technologische innovaties aan elkaar hangt. Er is werk te doen voor de jongste generatie op de arbeidsmarkt. Laat ze hun talenten ontwikkelen. Kom op met dat eigen initiatief en ondernemerschap.

Een tijdje geleden vroeg Kobi Kurtz, Israëliër van geboorte, een volle collegezaal met zo’n zeventig jongeren wie een eigen bedrijf wil opzetten. Kurtz’ bedrijf zit in het kennispark tegenover de Erasmus Universiteit Rotterdam en hij geeft regelmatig gastlessen. De response was zeer teleurstellend: slechts een enkele hand in de zaal ging omhoog. Kurtz had een landgenoot uit Israël uitgenodigd die vertelde over diens technologische start-up. ‘Weet je wat het is met ondernemen? Je hebt vijftig procent meer kans op een hartaanval, honderd procent meer kans op een echtscheiding.’ Grote hilariteit in de zaal. Aan het eind stelde Kobi Kurtz opnieuw de vraag. Ineens gingen er heel veel méér handen omhoog. De jongeren voelden zich aangesproken en uitgedaagd door het start-up verhaal. ‘Er was energie, inspiratie. Fantastisch.’

Head above de maaiveld

Kobi Kurtz wil meer ondernemerschap en lef zien onder jongeren en minder genoegzaamheid in Nederland. Hij vertelt graag waar het op staat. ‘Ik kijk als relatieve buitenstaander tegen de Nederlandse maatschappij aan, ik wil eraan bijdragen dat er wat verandert.’ Hij praat Engels en gooit er af en toe wat typisch Nederlands tussendoor (hij leerde zijn Nederlandse vrouw kennen toen zij lange tijd op een kibboets in Israël had gewerkt). ‘“Get a vaste baan. Word ambtenaar, ga bij Shell werken, dan zit je goed”, zeiden mijn schoonouders toen ik pas in Nederland was.’ En dat idee leeft volgens hem nog steeds anno 2018. Wil je ondernemer worden? Zou je dat wel doen? Hoe zit het met de risico’s? In Israël is het andersom, daar ben je de grote held als startende ondernemer. ‘Nederland is een geweldige, vrije, democratische staat, maar ook een land met veel sociale druk. Don’t put your head above the maaiveld.’ Zorg dat je niet de kans loopt om te falen.

Het leidt tot een wat gezapige houding. ‘You have a ‘zesjes’-cultuur in Nederland.’ En dat is bij Generatie Z niet wezenlijk anders, ervaart Kobi Kurtz. Jongeren blijven misschien niet meer decennia hangen bij een en hetzelfde bedrijf. Als het hen niet bevalt, gaan ze ongeduldig verder: maar ze springen wel van de ene báán in de andere baan.’ Dat het merendeel nou echt het beste uit zichzelf probeert te halen, kan hij niet zeggen. En dat is doodzonde. Nederland is het land van de consensus en gelijkheid, van kansen voor iedereen. Dat is mooi, maar dat maakt het letterlijk en figuurlijk ook nogal een plat land. ‘Kom op, mensen, bewijs je maar eens.’

 

Het volledige artikel is terug te vinden in de april-uitgave van Link Magazine dat als thema heeft ‘De Generatie Z en de industrie’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics