High Tech Discovery Route biedt deelnemers toegang tot ‘sociaal kapitaal’ van Eindhovens hightech ecosysteem

0

Eerst kennismaken, dan kennis maken

Een van de succesfactoren van het hightech ecosysteem rond Eindhoven is de bereidheid je ‘sociaal kapitaal’ met de ander te delen. Om het management van recent in de regio gevestigde buitenlandse bedrijven de gelegenheid te bieden hun persoonlijk netwerk op te bouwen, werd tijdens de Dutch Technology Week de High Tech Discovery Route georganiseerd. Een groep van zo’n dertig buitenlandse managers, vaak nog maar net in het Eindhovense aangeland, genoten op de zonnige zaterdag 9 juni van tal van innovatieve presentaties, terwijl ze in geanimeerd gesprek waren met nieuwe contacten.

Beate Röcker is voor het eerst – en net een uurtje – in Eindhoven. Maar de directeur van CSR Consulting Service blijkt direct al onder de indruk van het ‘open en sociale karakter’ van de High Tech Campus in Eindhoven. Ze heeft zich al een eerste beeld kunnen vormen van hoe die ruimtelijke structuur, met zijn verschillende horecagelegenheden langs De Strip, mensen van uiteenlopende pluimage en bedrijven als vanzelf bijeenbrengt. Een concept dat haar zal inspireren als ze na het weekend haar klandizie weer bijstaat. Dat zijn bedrijven die meer maatschappelijk verantwoord willen ondernemen en vanuit die intentie hun mensen minder langs de lijnen van de hiërarchie en meer open en vrij willen laten samenwerken. Intern met andere afdelingen en extern met klanten en toeleveranciers.

Beter vernetwerkt
Röcker is een van de deelnemers van het European Women’s Management Development International Network, een netwerk van zo’n negenhonderd vrouwelijke managers (en twee mannelijke) uit alle landen van Europa, vertelt de international president, Nadin Meloth. Het platform is met plusminus tien leden aangehaakt bij de High Tech Discovery Route. Een rondleiding, georganiseerd door Brainport Development samen met BOM Foreign Investments (onderdeel van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij), langs presentaties op de High Tech Campus Eindhoven (HTCE) en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Met als primair doel om managers van buitenlandse bedrijven die zich recent in Eindhoven en omstreken gevestigd hebben een gelegenheid te bieden hun persoonlijke netwerk te verruimen. Om zo zichzelf én hun onderneming beter in te bedden in het Eindhovense hightech ecosysteem. ‘Wij willen hen laten zien wat hier op de campus en bij de TU/e allemaal gebeurt. En tegelijk hen een gelegenheid bieden kennis te maken met andere buitenlandse en Nederlandse ondernemers en managers, om hun scope te verruimen in de hoop dat het tot innovatieve samenwerking leidt’, licht Fancy van der Vorst, manager invest van Brainport Development het initiatief toe. ‘Wanneer die bedrijven beter vernetwerkt raken, zullen ze sneller in contact komen met voor hen relevante partijen en hier sneller groeien’, vult Frits Hoeve, projectmanager bij BOM Foreign Investments, aan.

Korte afstanden
De rondleiding vindt plaats op zaterdag 9 juni, de laatste dag van de Dutch Technology Week, als de HTCE en universiteit de deuren toch al geopend hebben om een breed publiek met hightech kennis te laten maken. De eerste stop is Philips Innovatie Services op een steenworp afstand van het startpunt in de Colour Kitchen aan De Strip. Korte afstanden, dat is een kwaliteit van de campus in het bijzonder en van Eindhoven in het algemeen, die een andere deelnemer, Cheryl Boyd, ‘co-ceo’ van Dispatches, zo enorm aanspreekt. Anders dan in de VS, waar zij zelf met haar man en co-ceo Terry vandaan is verhuisd, kun je hier gemakkelijk en veilig van de ene naar de ander locatie wandelen. Ze vertelt haar observaties met het grote enthousiasme dat helemaal past bij het businessmodel van Dispatches, een mediaplatform gericht op Engelstalige expats dat onder meer als doel heeft de kwaliteiten van deze regio bekendheid te geven bij kenniswerkers in het (verre) buitenland. ‘Als vestigingsplaats voor onze onderneming hadden we Berlijn, Parijs en Bazel bekeken toen we hoorden van Eindhoven. Ik wist helemaal niets van deze stad. Dat geldt nog steeds voor een heel groot deel van de hightech wereld en dan mist die dus wat, want er vinden hier veel bijzondere, innovatieve ontwikkelingen plaats. En ook het wonen en leven is hier geweldig. De kwaliteiten van Silicon Valley worden zwaar overdreven. Alleen al vanwege de afstanden is het daar veel lastiger op een goede en dus persoonlijke manier met elkaar samen te werken. En het is er schreeuwend duur. De gezondheidszorg is hier niet alleen veel beter, maar ook nog eens veel betaalbaarder. Én´, besluit ze met nadruk, ´no guns hier. Hier kan mijn dochter veilig over straat. Dat is zo´n geruststelling!´

Philips-innovaties
Die bijzondere innovatieve ontwikkelingen waarop Boyd doelt vinden bijvoorbeeld plaats binnen Philips Innovatie Services (‘nu open voor de Dutch Technology Week – normaliter kun je hier niet zo naar binnen wandelen’, weet Fancy van de Vorst) waar de rondleiding dus start. Te zien is onder andere een presentatie over technologie die de chirurg in staat stelt kankercellen in de prostaat gericht aan te vallen. De presentator en system architect Jack Geraats nodigt diverse mensen in het gezelschap uit in zijn opstelling de rol van de oncologisch chirurg in te nemen om, doelgericht, wat virtuele kankercellen te bestrijden. Het blijkt nog niet zo heel eenvoudig, maar zijn boodschap is duidelijk: targeted therapy heeft de toekomst.
Even verderop toont een Philips-collega met een sheet hoe een kankerbehandeling door de keten loopt, van huisarts tot en met het artsenteam dat het behandelplan moet samenstellen. Het informatiesysteem waar het hier om draait zorgt ervoor dat dat team alle relevante patiënten-informatie voorhanden heeft. Dat versnelt en verbetert de besluitvorming. Met dezelfde informatie – maar dan heel toegankelijk gepresenteerd – kan de patiënt vervolgens duidelijk worden gemaakt hoe dat behandelplan er precies uitziet.

Open mentaliteit
Vanzelfsprekend draait het om een digitaal informatiesysteem en dat, zo vertelt Anna Crosetti even later, zou wel eens een interessant aanknopingspunt kunnen zijn voor JW Player. Het Amerikaanse bedrijf van Jeroen Wijering uit het Twentse Losser. Een afstudeerder van de Design Academy in Eindhoven die in 2005 met zijn innovatieve software voor het online afspelen van video’s naar New York vertrok, in de hoop daar de investeerders te treffen die hij in Nederland niet kon vinden. Met succes want inmiddels is JW Player een bedrijf met 250 medewerkers, met het hoofdkantoor in de Big Apple én, sinds vorig jaar, een vestiging in Eindhoven. Met tien medewerkers onder wie de Italiaanse officemanager Crosetti. Een locatie met een marketing-, maar ook een r&d-functie, om de JW Player-software te voorzien van nieuwe data-analyse-functionaliteiten. ‘Van bijvoorbeeld face recognition, zodat gemakkelijk geanalyseerd kan worden wie er allemaal in een bepaalde video een rol spelen om zo het aanbod aan een bepaalde gebruiker verder te personaliseren. Wij werken veel voor mediabedrijven, dus in Nederland lag een vestiging in Amsterdam of Hilversum in eerste instantie voor de hand. Maar we hebben toch voor Eindhoven gekozen. Er heerst hier de juiste, open mentaliteit. En, met het oog op de krappe arbeidsmarkt en voor het samenwerken aan onderzoek zitten we hier, dichtbij de TU, het best.’

Heterogene industrie
Juist vanwege die kwaliteit van het ecosysteem is ook Marmatek Measurement Technologies neergestreken op de High Tech Campus, vertelt Engin Altindas. Hij is business developer van de Turkse onderneming met de r&d in Istanboel die – ook al heeft het bedrijf maar zestien mensen – op het gebied van het verzamelen en analyseren van allerhande data uit allerhande sensoren een van de marktleiders is in het Euraziatische land. Hij heeft zichzelf zes maanden de tijd gegeven de markt in Nederland te inventariseren en tot een businessplan te komen. ‘Juist Nederland, omdat het een zeer heterogene industrie heeft. Je vindt hier natuurlijk de semicon-bedrijven, maar ook de automotive en tal van machinebouwers, werkzaam in uiteenlopende markten. Ja, ook de maritieme sector is hier goed ontwikkeld’, aldus Altindas die vervolgens in dankbaarheid een contact bij Rijkswaterstaat, actief in smart shipping, van zijn gesprekspartner accepteert. ‘Juist voor het opdoen van contacten zijn we hier neergestreken in dit Eindhovense ecosysteem, waar we denk ik ook gemakkelijk goede manufacturingpartners vinden.’
Victoria Lee van het Chinese blijkt zich evenzeer te oriënteren op de markt in Nederland, vanuit Waalre waar de specialist in intelligente led-displays gevestigd is. Ze is zelf nog maar kort in Nederland, maar de openheid van r&d-bedrijven hier is haar al direct opgevallen. ‘Zo’n open campus als deze waar researchmensen van allerhande bedrijven samenkomen om te lunchen, elkaar te ontmoeten aan het water, dat kennen we nog niet in Shenzhen’, vertelt ze nadat ze in het Conference Center, waar de groep inmiddels is aangeland, vol belangstelling een korte prestatie van TNO over flexibele oleds heeft gevolgd.

Autonoom rijden
Daarna gaat het gezelschap per bus richting de campus van de TU Eindhoven, waar het gezelschap op het zonovergoten gazon vlakbij de hoofdingang opgewacht wordt door een aantal studententeams met hun auto’s: een volledig elektrisch aangedreven raceauto, een solarwagen geschikt om een heel gezin in te vervoeren (en onlangs nog de winnaar van het Cruiser-klassement van de World Solar Challenge in Australië) en een autonoom rijdende Toyota Prius. Die laatste, zo blijkt uit het verhaal van de student-presentator van het verantwoordelijke ATeam, is uitgerust met wifi en technologie die de auto in staat stelt te communiceren met stoplichten zodat de wachttijd ervoor steeds zo kort mogelijk is. Maar ook kan de auto contact leggen met andere wifi-uitgeruste wagens om onnodig remmen en zo spookfiles te voorkomen. Voorts bevat de auto een systeem dat de chauffeur van de autonoom rijdende auto – of beter gezegd, de gebruiker – in een handomdraai laat zien waarom het voertuig wat doet. ‘Zodat de gebruiker vervolgens met een gerust hart weer verder kan met de game die hij aan het spelen was, of de video die hij zat te kijken.’

Gras begroeide gevel
Naast de auto’s staat een paviljoen met een met gras begroeide gevel. Het blijkt een modelwoning uitgerust met tal van noviteiten die het huis bij uitstek geschikt maakt voor de woestijnomgeving van Dubai. De begroeiing op de buitenwanden, vertelt de presenterende student van het multidisciplinaire VIRTUe-team, houdt het huis koel en maakt deel uit van een bijna gesloten ecosysteem waardoor de planten nauwelijks water verbruiken. Binnen zorgt een geavanceerd energiemanagementsysteem dat het er altijd aangenaam is én zo min mogelijk stroom verbruikt wordt. ‘Op dit scherm kan de bewoner precies zien dat hij er verstandig aan doet zijn wasmachine morgen pas te laten draaien, omdat het weer dan koeler is en de airco dan lager kan. En deze douche’, wijst hij even verderop aan, ‘biedt een comfortabele regenbui, maar wel van water dat voor 90 procent gerecycled is.’ Waarop hij zijn gehoor attendeert op de elektriciteitsdraden die over het plafond zijn getrokken. ‘We gebruiken hier alleen gelijkstroom, de stroom die onze zonnepanelen produceren. Want energievretend omvormen naar wisselstroom, zoals in een gewoon huis nodig is, daar doen we hier niet aan.’

Uit de comfortzone
Karin Uphoff geniet niet alleen de inhoud van de verhalen, maar ook van de onbevangenheid waarmee de studenten de presentaties doen, vertelt ze. Uphoff is directeur van Connectuu, een kooperations-accelerator uit Duisburg die zich toelegt op het laten excelleren van samenwerking tussen mensen. ‘Wij willen bij mensen van een bedrijf of bij studenten een mindset vestigen waardoor ze gemakkelijker uit hun comfortzone komen. In je eentje je ding doen en beslissingen nemen is vaak het gemakkelijkst. Ik hou ze voor dat ze juist die stappen moeten zetten die hen oncomfortabel voorkomen. Juist dat type initiatieven levert het meest op, daar leer je het meest van. Bij ons in Duitsland zouden dit soort presentaties waarschijnlijk gegeven worden door een betrokken docent of hoogleraar. Hier wordt de studenten de ruimte geven om het zelf te doen en ervan te leren.’

Sociaal kapitaal delen
Organisator van de High Tech Discovery Route, Fancy van de Vorst, blikt na afloop tevreden terug: ‘Als mensen elkaar ontmoeten in hun functie en in het kader van een formele, zakelijke afspraak zit ieder direct in een onderhandelingspositie. Zo’n informele setting als een rondleiding biedt veel ruimte om elkaar persoonlijk te leren kennen. Dan word je sneller opgenomen in dit Eindhovense ecosysteem. Een ecosysteem waarin men bereid is kennis, kunde én persoonlijk netwerk met elkaar te delen. Het beschikbaar stellen van je sociaal kapitaal, ook als daar niet direct iets tegenover staat, is een van de succesfactoren van deze regio.’

Dutch Technology Week: bedrijvigheid én mensen aantrekken
De High Tech Discovery Route maakte onderdeel uit van de 7e editie van de Dutch Technology Week (DTW) begin juni. Tijdens deze week worden wonderlijke en innovatieve technologieverhalen verteld, met als primair doel jongeren te interesseren voor het werken in de hightech sector. Daarnaast is de intentie buitenlandse kenniswerkers, bedrijven en overheden te laten zien wat de Nederlandse hightech sector allemaal vermag. Om bedrijvigheid én mensen aan te trekken.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics