HET ‘CONFLICT’ ALS SUCCESFACTOR

0

‘Without conflict, there can be no trust.’ Een quote uit ‘The subtle art of not giving a f*ck’, een internationale bestseller van blogger Mark Manson. Dat het boek zo’n succes is, begrijp ik wel. Het zijn ruim tweehonderd pagina’s aan self-help guide om een blijer mens te worden, doordesemd met stellingen waarmee je het eigenlijk al je hele leven eens bent, alleen kom je daar nu pas achter, als je ze leest. ‘Zonder conflict kan er geen vertrouwen zijn’, is er daar één van. En Manson geeft erbij aan dat dat niet alleen tussen echtgenoten speelt. Het geldt voor elke relatie, ook die tussen de medewerker van de uitbesteder en die van de toeleverancier. Met andere woorden: elkaar af en toe de waarheid vertellen, letterlijk en figuurlijk bedoeld, is cruciaal voor een goede relatie, ook een van het zakelijke type.

Voor deze jubileumuitgave hebben we een zestal ontwikkelingen in de industrie van de afgelopen twintig jaar, sinds de start van Link Magazine in 1999, geïnventariseerd. En als je door je oogharen heen naar die verhalen kijkt, dan zie je steeds weer dat ‘open communiceren’ het verschil maakt. Of het nu het fenomeen ‘open innovatie’ betreft, een vorm van samenwerking die de maakindustrie na 2000 weer perspectief gaf. Of het nu gaat om de boosheid over de falende forecast in 2001 die ervoor gezorgd heeft dat alle ketenpartijen zich realiseerden dat ze hun vraag toch vooral realistisch moesten voorspellen, om puinhopen in de toekomst te voorkomen. Of het nu gaat om het op hoger niveau uitbesteden, ook van de ontwikkeling, een trend die nog altijd stagneert, juist vanwege dat gebrek aan openheid en dus vertrouwen. Of dat het gaat om de trend naar configure to order, die van een gebrek aan openheid juist een impuls heeft gekregen, of die naar servitization die pas wat zal worden als ketenpartijen hun data durven te delen.

Open, eerlijke samenwerking is evenzeer nodig voor het maken van een magazine. In deze uitgave een interview met de twee mensen die de spil vormen van dit magazine: John en Mireille van Ginkel. Ik werk inmiddels negentien jaar met hen samen. Link publiceert niet alleen over klant-leverancier-relaties, naar mijn bescheiden mening geven we ook het goede voorbeeld!

@MartinvanZaalen

Link magazine jubileum 20 jaar ontwikkelingen in de Nederlandse Industrie, Lees de uitgave online
Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics