Gaan kleinere schepen straks op methanol varen?

0

In samenwerking met Maritiem Kennis Centrum (MKC), TU Delft en TNO is het onderzoeksproject ‘Methanol als alternatieve brandstof voor vaartuigen’ gestart. Om de scheepsemissies te reduceren biedt LNG een goede oplossing voor grote schepen maar voor kleinere schepen is dit niet haalbaar vanwege de grote opslag die daar voor nodig is. Methanol is een schone brandstof en hoewel de emissies van NOx iets hoger zijn dan bij LNG, kan het eenvoudiger opgeslagen worden en is de installatie kleiner en eenvoudiger dan bij LNG. In het project brengt TNO vooral haar kennis en jarenlange ervaring in op het gebied van power trains of te wel aandrijfsystemen.

Het resultaat van het project moet inzicht geven over de technische, economische en logistieke haalbaarheid van methanol als alternatieve brandstof voor de scheepvaart.

Voor kleinere vaartuigen zijn er diverse uitdagingen die overwonnen moeten worden om varen op methanol mogelijk te maken. De technologie is beschikbaar, maar het is een uitdaging om geïntegreerde technische oplossingen te ontwikkelen die voldoen aan regelgeving en die ook economisch aantrekkelijk zijn. Bovendien moet er een distributienetwerk voor methanol ontwikkeld worden.

Oproep om samen te werken

MKC, TU Delft en TNO nodigen reders, maritieme dienstverleners, werven, systeemleveranciers en kennis- en onderzoeksinstellingen uit om mee te werken aan het onderzoeksproject.

In de Visie Duurzame Brandstoffenmix uit 2014 van het Ministerie van I&M werd methanol al aangeduid als alternatief voor LNG. Het project wordt uitgevoerd onder de MIIP regeling, ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken en Defensie en loopt tot en met december 2017.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics