Een nog mooiere toekomst? Laat een feminiene en masculiene kijk samensmelten!

0

Het is vrijdagavond, ik heb een vuurtje aangestoken en wacht op manlief die onze zoon naar bed brengt. Met vuur, wijn en een evaluatie van de week luiden we graag het weekend in. Zo ook deze week.

Op een gegeven moment komt ons gesprek op ‘vrouwen uit de industrie’. Dit onderwerp kwam op tafel tijdens de voorbespreking van het rondetafelgesprek dat Hans en ik tijdens de DISCA van Link Magazine leiden. We vertelden Hans over het rondetafelgesprek enkele weken geleden, waarin de digitale transitie met vrouwen uit de industrie werd besproken. Met elf vrouwen kwamen we bijeen, bij AAE om geïnspireerd te raken door het prachtige bedrijf en voor het delen van kennis, ervaring en inzichten.

Aan de voorkant van het gesprek werd door het collectief aan vrouwen een voorwaarde gesteld. Het onderwerp zou centraal staan en niet ons vrouw-zijn. Mannen worden immers ook niet geroemd om hun man-zijn in interviews, maar om de bijdrage die ze leveren.

Tja, maar waarom vinden we dit zo belangrijk? We zijn toch simpelweg gewoon vrouwen en dat er heel veel meer nodig zijn in de industrie is geen geheim. Onze affiniteit met de industrie en de kwaliteiten die vaak gepaard gaan met het vrouw zijn passen prima samen.  Het is geen geheim dat ik enorm trots ben op mijn gemengde team dat anderen aantrekt door het fijne werkethos en de sfeer die er heerst. Dat ik verbinding altijd stimuleer en mijzelf ondergeschikt maak aan teamprestaties. Maar het woord Vrouw hieraan koppelen vind ik best ingewikkeld, ik doe toch gewoon mijn werk.

Maar hoe doorbreken we het vrouwgedoe en krijgen we een fijne balans in discussie en op papier over dit onderwerp. Ter tafel bracht Hans zijn kijk op dit onderwerp, dat zomaar eens een ingang kan vormen.

Hans Streng

Hans…..the floor is yours

Boeiende discussie de laatste jaren over ‘meer vrouwen aan de top’. Wanneer je die discussie mengt met de LHBTI ontwikkelingen en de toenemende druk om dan alles maar ‘onzijdig’ te bespreken dan zijn we misschien wel op weg naar een grijze samenleving in plaats van de kleurrijke diversiteit die we eigenlijk willen, ook in het bedrijfsleven. Als we stukjes gaan schrijven waarin we het woord ‘vrouw’ of ‘man’ niet mogen noemen dan denk ik dat dat een ver-arming is van de discussie in plaats van een verrijking. Politieke correctheid leidt toch meestal tot inhoudsloze grijsheid.

Misschien dat we het beter kunnen hebben over de balans tussen masculien en feminien. Als Shell zegt dat ze meer gaan investeren in duurzaamheid dan is dat een feminiene uitspraak, en die kan ook prima door een man gedaan worden. Als Urgenda tot het gaatje gaat om een rechtszaak tegen de NL staat te winnen, is dat een masculiene actie die zoals we weten prima door een vrouw uitgevochten kan worden.

Waar het om gaat is dat we ons herbezinnen op onze grenzeloze masculiene drang naar ‘meer’. Die masculiene drang heeft als langetermijndoelen altijd visioenen van ‘de meeste macht, het meeste geld, de snelste tijd, het grootste ego’, vul zelf maar aan. In het herbezinnen moeten we een balans gaan vinden met feminiene elementen die niet zozeer te maken hebben met het zoeken naar ‘meer’, maar veel meer met het zoeken naar ‘genoeg’.

Dat ‘genoeg’ is een soort bewustwording dat er ook negatieve gevolgen zijn aan een grenzeloze masculiene groei. We zien die bewustwording wereldwijd in vele trends; de feminiene elementen moeten zorgen dat waar we zijn doorgeschoten in onze masculiene ‘meer’-drang dat we wat afremmen en desnoods een paar stappen terug gaan naar een optimum. Uiteindelijk is gezondheid ook een optimum, als je gezond bent kun je niet nog gezonder worden, ook al suggereren alle voedingssupplementen dat; iets vergelijkbaars geldt volgens mij voor gelukkig zijn.

De bewustwording van ‘genoeg’ heeft niets (of hooguit een klein beetje) te maken met een geitenwollensokkensamenleving waar geen ruimte zou zijn voor ‘echte mannen’. Je kunt masculiene elementen ook prima gebruiken in moeilijke veranderprocessen of in innovatieve ondernemingen, ze zijn overal en altijd nodig. Maar tegelijkertijd moet er -uiteindelijk- een balans worden nagestreefd met feminiene elementen die zeggen ‘als we dit doen dan moeten we wel oog houden voor…’, dus zorgen dat we niet doorschieten. Mannen kunnen erg feminien zijn zo nu en dan…vrouwen kunnen soms erg masculien zijn.

Het gaat ons absoluut niet helpen als we eisen dat er meer vrouwen aan de top komen als blijkt dat dat toevallig de masculiene meiden zijn die achter ‘meer’ aanjakkeren maar dan met een jurk aan…dat kan alleen maar werken als in die top een stel feminiene mannen zitten die zeggen: ‘Jullie schieten door’. Het gaat ons allemaal (en ook moeder aarde) erg helpen als we het gaan hebben over hoe we meer feminiene elementen in de ‘meer’ culturen kunnen krijgen en die op gelijke waarde schatten (letterlijk en figuurlijk) als de masculiene elementen. Als we ooit de juiste balans vinden dan komen we er waarschijnlijk achter dat die balans weliswaar gender-neutraal is, maar de weg daar naartoe een continue dans van jongetjes en meisjes 😉

End of floor

En zo is het maar net! Hear, hear, Hans.
Nu zouden wij het echter supertof vinden wanneer er tijdens de DISCA, gesprekken gevoerd worden waarin feminiene en masculiene invalshoeken samensmelten tot geweldige ideeën die leiden tot een nog mooiere toekomst.

Onze oproep is dus simpel: meer feminiene rolmodellen tijdens de DISCA! Kwalificeer je jezelf niet in deze categorie, zoek iemand in je omgeving die voldoet aan het profiel en nodig hem/haar om je te vergezellen naar de DISCA.

Tot 24 november.

Groet, Carolien Meijer en Hans Streng

Carolien Meijer is manager strategic marketing bij Bronkhorst High-Tech in Ruurlo.
Hans Streng is voormalig ceo van onder meer Luxexcel en Epyon en tegenwoordig investment-adviseur bij Set Ventures.

Link magazine editie oktober/november thema 2021: Data is key hoe kan het mkb daar winst mee maken? Lees Link digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl’

DISCA’21 op 24 november: ‘De toekomst wordt geweldig!?’

DISCA-talkshow.
Foto’s: Sam Rentmeester

‘De toekomst wordt geweldig!?’ Dat is het thema van de talkshow van de 20e DISCA-viering. Het thema weerspiegelt het optimisme dat alom aanwezig is in de industrie. Maar het vraagteken waarmee de titel eindigt onderstreept dat die geweldige toekomst er niet vanzelf komt. In de door de vergrijzing structureel krappe arbeidsmarkt moet een ondernemer zijn mensen de ruimte geven te excelleren, maar tegelijk hun kennis en ervaring borgen en standaardiseren. Met klanten en leveranciers moet een hechte band worden opgebouwd. Maar dat zonder met hen te vergroeien, zo heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt. De klimaatcrisis zal het hoofd geboden moeten worden, ook – of juist – door de industrie. Die industrie heeft daartoe tal van (digitale) technologieën reeds in handen of in ontwikkeling. Maar blijft (ongebreidelde) groei mogelijk? De coronacrisis heeft ook aangetoond dat de mensheid heel snel en adequaat kan reageren, maar kunnen we ook nú acteren op láter, zonder eerst naar anderen te wijzen?

Samen interviewen ze vier gasten tijdens de talkshow van de DISCA: de Dutch Industrial Suppliers and Customer Awards. Die gasten zijn director global business development Peter Berting van de gerenommeerde megakranenbouwer Huisman, serial entrepreneur Crijn Bouman van ROCSYS, de intrigerende duizendpoot en ondernemer Emo van Halsema.

Link Magazine organiseert de DISCA jaarlijks in samenwerking met ING en ISAH Business Software.

Kijk hier voor meer informatie.
Aanmelden kan via disca@linkmagazine.nl

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics