Ebusco levert de eerste nieuwe Ebusco 3.0 af bij Stadtwerke München.

0

Ebusco,  pionier in de ontwikkeling van elektrische bussen en oplaadsystemen, heeft vandaag de eerste Ebusco 3.0 bussen geleverd aan haar klant Stadtwerke München. De bussen, geproduceerd in Deurne, Nederland, zullen gaan rijden op lijn 100 in de binnenstad van München. De Ebusco 3.0 bus levert per gereden kilometer circa één kilo COreductie op. 

De Ebusco 3.0 is een revolutionair model in de industrie. De bus heeft een casco van koolstofvezelcomposiet, een lichtgewicht materiaal dat is ontwikkeld op basis van luchtvaartechnologie. Het composiet is lichter en sterker waardoor de bus een substantieel langere, single-charge, actieradius tot 575 kilometer bereikt en een langere geschatte gemiddelde levensduur heeft. Door het lage energieverbruik van de Ebusco 3.0 en het daarmee samenhangende hoge bereik, is tussentijds opladen gedurende de dag, in de meeste gevallen, niet meer nodig. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten die gemaakt moeten worden qua laadinfrastructuur en oplaadtijd.

Peter Bijvelds, CEO van Ebusco licht toe: “Het is fantastisch dat onze 3.0 bus nu echt in operatie gaat. In 2019 hebben we het prototype gepresenteerd en nu, na de recente officiële toelating op de weg, kunnen we de eerste Ebusco 3.0 bussen leveren aan onze klant. Deze gamechanger in onze industrie gaat nu real road ervaring opdoen, waarmee de Ebusco 3.0 haar belofte ten volle kan inlossen. We zijn Stadtwerke München erkentelijk voor het vertrouwen dat ze hebben gesteld in onze Ebusco 3.0 en kijken uit naar de verdere bestendiging van onze samenwerking.”

SWM (Stadtwerke München) is een drijvende kracht achter ‘ecologisch München’ en leidt samen met transportdochter MVG (Munich Transport Corporation) de transitie in het vervoer. SWM en MVG hebben hun krachten gebundeld om moderne en milieuvriendelijke mobiliteit in München te promoten. Als innovatiepartner werkt Ebusco al enkele jaren samen met SWM en MVG. Er rijden al 12 Ebusco 2.2 bussen in München en daar komen nu twee Ebusco 3.0 bussen van de volgende generatie bij.

Veit Bodenschatz, Member of the Board and Chief bus Operations van SWM/MVG: “Het in operatie nemen van deze innovatieve nieuwe Ebusco 3.0 bussen brengt ons weer een stap verder bij ons doel om de komende 10 jaar onze busvloot nagenoeg compleet om te zetten naar elektrische bussen. Na de goede ervaringen met de 2.2 bussen van Ebusco zien we er naar uit de volgende stap te maken met deze volgende generatie bussen, en zo bij te dragen aan de energietransitie en een schonere leefomgeving in München.”

In 2022 zullen de Ebusco 3.0 bussen ook in Nederland op de weg te vinden zijn. Op dit moment wordt in de fabriekshal in Deurne gewerkt aan de productie van de bussen voor de order van 39 Ebusco 3.0 bussen voor Transdev Nederland. Deze bussen zullen in dienst gaan in Gooi en Vechtstreek.

Link magazine editie oktober/november thema 2021: Data is key hoe kan het mkb daar winst mee maken? Lees Link digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl’

De Ebusco 3.0-bus heeft een lichtgewicht composieten carrosserie op basis van lucht- en ruimtevaarttechnologie. Hij is aanzienlijk lichter, haalt een aanzienlijk langere actieradius met één lading tot 575 kilometer en heeft een verlengde geschatte gemiddelde levensduur van 25 jaar.

Met de Ebusco 3.0 bus heeft Ebusco het concept van de lage vloer tot het uiterste kunnen doorvoeren. Door te kiezen voor twee kleinere elektromotoren dicht bij de wielen, is er veel ruimte voor de aandrijflijn. Hierdoor is er ook meer ruimte voor de passagiers rond de achteras, maar beter nog, een volledig vlakke vloer van de bestuurder tot de achterbank. De lichtgewicht carrosserie maakt het mogelijk om de achteras te voorzien van enkele wielen in plaats van de gebruikelijke dubbele wielen.  Naast een lagere rolweerstand biedt dit meer ruimte voor de passagiers.

De vormvrijheid van composiet heeft het mogelijk gemaakt om de bus enigszins bol te maken. Naast een uniek design van de bus heeft dat een positief effect op het ruimtelijk gevoel in de bus.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics