Drie broers Van Doren schrokken van hun spiegelbeeld, en grepen in.

0

Vijf jaar geleden werd de drie broers Van Doren een spiegel voorgehouden. Voor hen hét sein om het businessmodel te verbreden, het HR-beleid eigentijdser te maken en de top te verversen, met mensen van buiten de familie. Nu maakt de onderneming haar slogan ‘anders denken, gewoon doen’ weer helemaal waar, stelt directeur Jos van Doren. Gezien de forse groei sindsdien, ervaart de klant dat ook zo.

Breder businessmodel, sexyer uitstraling en nieuw management

‘We blijven de klant vragen stellen totdat we het probleem heel goed doorgronden. Een project maken we hoe dan ook af, ook als het tegenzit. De klant weet dat wij altijd leveren en niet opgeven’, stelt Jos van Doren. Op dat moment verschijnt op de gang, zichtbaar door de glazen wand, een forse kerel, met een hoofd dat onverzettelijkheid uitstraalt. Van Doren ziet zijn gast kijken en snapt meteen de associatie. ‘Ik geloof dat hij rugby speelt’, lacht hij. ‘Toeval? Ik weet het niet. Zelf loop ik marathons. Doorzetten zit diep in de kernwaarden van dit familiebedrijf. Medewerkers hebben hier alle vrijheid hun functie op hun manier in te vullen. Toch middelt zich dat klaarblijkelijk uit. Hier geldt de ongeschreven regel dat je iets helemaal afmaakt. Nieuwkomers raken daar snel genoeg van doordrongen.’

 Geen me too

Die cultuur zit ook in de pay-off op zijn visitekaartje: ‘Anders denken, gewoon doen.’ Hiermee wordt ook gedoeld op de eigenheid van de industrieel automatiseerder die het complete traject, van engineering tot installatie, voor zijn rekening neemt. ‘Een klant noemde ons eens “de Rivella onder de installateurs”. Wel mooi dat wij gezien worden als een bedrijf dat niet eenvoudig in een categorie is in te passen. Geen me too-bedrijf, geen meeloper. We stellen ons een tikkeltje eigenwijs op naar de klant, omdat we alleen met die houding verder kunnen kijken dan de letterlijke klantvraag en hem alleen zo extra toegevoegde waarde kunnen bieden. Natuurlijk moet je oppassen daarbij niet op zijn stoel te gaan zitten. Daarom zijn wij bij grote projecten altijd op meerdere niveaus betrokken.’

 Spiegel voorgehouden

Die slogan ‘anders denken, gewoon doen’ lag al een aantal jaren op de plank, toen in 2015 Ad van Antwerpen van Adekwaad werd ingehuurd voor het maken van een nieuwe huisstijl. Een exercitie die niet alleen het uiterlijk van de Oost-Brabantse onderneming veranderde, maar ook zorgde voor bewustzijn van die kernwaarden. ‘Ad hield ons een spiegel voor en mijn twee broers Marcel en Cor, met wie ik op dat moment het bedrijf leidde – en ik schrokken van wat we zagen. We hadden nog prikklokken, betaalden onze medewerkers per minuut! En ons wagenpark was zwaar verouderd. Verkeerde zuinigheid, terwijl de arbeidsmarkt heel krap was.’ Duidelijk werd plots dat er serieus wat moest veranderen, wilde Van Doren Engineers niet tot stilstand komen.

Strategisch plan

Natuurlijk, de uitstraling moest sexyer, om de aantrekkingskracht op jonge mensen te vergroten. Maar ook het businessmodel verdiende verbreding. Het mondde uit in een strategisch plan: ‘We hebben op HR-gebied veel veranderd: vertrouwen in onze medewerkers in plaats van controle, persoonlijke ontwikkelingsplannen in plaats van functioneringsgesprekken. Medewerkers krijgen tegenwoordig alle gelegenheid voor het volgen van opleidingen. Daarnaast hebben we geld gepompt in technologische vernieuwing. Naast Elektrotechniek en Industriële Automatisering hebben we Productie-ICT als derde pijler toegevoegd. Om productiebedrijven ook goed te kunnen ondersteunen in data-engineering, in het ontwikkelen en bouwen van een intelligente MES-laag om de werkvloer met het kantoor te verbinden. Verder hebben we een compleet servodriver-team opgetuigd en een roboticaprogramma opgezet om ons ook daarin te specialiseren.’ In totaal was met de uitvoering van het plan een investering van enkele miljoenen gemoeid.

 Geen strijd

Ten slotte is ook de top van het familiebedrijf flink veranderd. Zijn broers zijn uit de directie gestapt en nu nog alleen aandeelhouder. ‘Nee, dat kostte geen strijd. Als je met drie broers bent, allen in de vijftig, neem je elkaar onvoldoende de maat. Dan ontstaat zelfgenoegzaamheid, tevredenheid met wat bereikt is en is groei al gauw niet mee zo nodig. Maar we wilden wel dat dit bedrijf gezond en in de familie zou blijven. En we realiseerden ons dat we het niet zelf aan onze kinderen zouden kunnen overdragen. We zijn alle drie vrij laat met kinderen begonnen – die hebben nog wel een jaar of tien nodig voor ze zover zijn.’ Genoeg reden voor Marcel en Cor om op zoek te gaan naar opvolgers. Inmiddels is Roger Heugen (42) de technisch directeur en Albert Zwaans (50) de financieel directeur. Jos bekleedt de functie van commercieel directeur.

 Forse groei

Vijf jaar geleden is dus veel in beweging gezet. Nodig om Van Doren Engineers beter te laten aansluiten op de wensen van (te werven) medewerkers, maar ook om die tikkeltje eigenwijze, wat kritische houding naar de klant weer helemaal waar te kunnen maken. ‘Die slogan hadden we al liggen, want zo zagen we onszelf eigenlijk al. Sindsdien hebben we veel geïnvesteerd en veel maatregelen genomen om dat ook met recht te kunnen stellen.’

‘Als je met drie broers bent, allen in de vijftig, neem je elkaar onvoldoende de maat’

Het heeft Van Doren groei gebracht. In 2014 had het bedrijf 125 mensen in dienst, nu zijn dat er 350. Natuurlijk, weet Jos van Doren, zat het economische getij de afgelopen jaren mee. Dat is nu even heel anders. ‘We merken het al wel, ja. Maar nog niets schokkends. We kunnen dit goed hebben, zijn conservatief gefinancierd, met weinig vreemd geld. Natuurlijk zullen we hier en daar bezuinigen, maar op andere terreinen, in technologische innovatie en marketing, gaan we misschien wel meer investeren. Misschien dat we een jaar wat minder verdienen, maar dat is toch helemaal niet erg?’

Industriële automatisering in plaats van witgoed

Link magazine juni/juli 2020, Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op: uitgever@linkmagazine.nl

Meteen nadat ze in 1988 de elektronicawinkel hadden overgenomen van hun vader, werd Van Doren Engineers door de broers Marcel en Cor omgeturnd tot een bedrijf dat zich toelegde op industriële automatisering voor productiebedrijven en machinebouwers. De werkvloer op de nieuwe, een jaar oude locatie in Panningen, staat dan ook vol met grote besturingskasten in opbouw, omgeven door beeldschermen, kabels, plc’s, kabelgoten et cetera. Het geheel gaat op enig moment naar de klant waar Van Doren de complete installatie voor zijn rekening neemt, zodat het dienst kan doen als besturingssysteem van bijvoorbeeld een achtbaan, of een lijn voor de productie van dagverse sappen. Klanten zijn bedrijven als Vekoma, Huisman, Essity, Bavaria en Marel; stuk voor stuk ondernemingen die al decennia klant zijn. Over 2019 behaalde Van Doren een omzet van 50 miljoen euro. De hoofdvestiging staat in Boekel, naast vier andere Nederlandse vestigingen en locaties in Duitsland en Slowakije. De engineering vindt plaats in Nederland, het zwaartepunt van de productie ligt in Slowakije.

Jos van Doren voegde zich pas in 1995 bij de onderneming, na eerder Dutch Plantin te zijn begonnen dat handelt in kokosgruis voor de potgrondindustrie en zich tegenwoordig ‘innovators in growth’ noemt. Hij heeft dat bedrijf nog steeds. Zijn keuze voor de agrotech heeft hij overgehouden aan zijn studie Tropische Landbouw aan Wageningen University. Later volgde hij de studie Bedrijfseconomie (Erasmus Universiteit). Jos is de jongste van zes kinderen.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics