DeNoise: Smart glass maakt leefomgeving comfortabeler en gezonder

0

Geluidsoverlast van buiten wordt in woningen vaakte lijf gegaan met dubbel glas in de ramen. Maar dat werkt vooral voor geluid met een hoge frequentie. Laagfrequent geluid gaat er dwars doorheen. Waarom zoeken we het niet in slimme, technologische oplossingen, dacht ceo Aman Jindal van start-up DeNoize. Hij ontwikkelde met cto Olivier Schevin een active noise cancelling kit. Samen met gevelspecialist Alkondor en glasproducent NSJ Pilkington wordt nu gewerkt aan de marktintroductie.

 Noise cancelling: ‘koptelefoon’ voor het huis

Aman Jindal studeerde lucht- en ruimtevaarttechniek in Delft en deed mee aan Deep Science Ventures, een internationaal programma van een half jaar in Londen. Het helpt wetenschappers om innovaties met maatschappelijke impact sneller en makkelijker te vercommercialiseren. Jindal had al wat start-ups opgezet tijdens zijn studie, waaronder WiNZE dat lokaal mensen met elkaar in contact brengt, bijvoorbeeld om klussen te doen. Hij broedde in Londen op een businessplan waarin hij meer technologische kennis kwijt kon.

Olivier Schevin (links) en Aman Jindal belandden vorig jaar met hun start-up DeNoize in de top-5 van de Philips Innovation Awards. Foto: DeNoize

Jindal wilde ook echt ondernemer worden. Zijn Delftse studie was boeiend, maar hij wist dat hij niet in een groot bedrijf als Airbus wilde gaan werken. Daar had hij een stage gelopen en geconcludeerd dat hij niet past in zo’n corporate cultuur.

Kijken naar de ontvangers

‘Tijdens mijn masterstudie werkte ik mee aan een aerodynamisch ontwerp van vliegtuigen om ze stiller te maken’, vertelt hij. ‘Hoe kun je met design het geluidsprobleem van de luchtvaart aanpakken? Dat is interessant, maar het kan nog wel eens een hele tijd duren voordat dat echt gaat lukken. Als we nu eens anders gaan kijken: niet naar de bron van het geluid maar naar de ontvangende kant, naar de huizen die geluidsoverlast ondervinden?’

Interview met de BBC

Wat kan er gedaan worden aan geluidsvervuiling met een lage frequentie, of het nou van vliegtuigen, autoverkeer, treinen of airco’s komt? Overlast van laagfrequent geluid kan leiden tot ernstige slaapproblemen, vermoeidheid en stress, blijkt ook uit rapporten van de World Health Organization. Lawaai geldt in steden na fijnstof als tweede urgente gezondheidsprobleem rondom huizen. Omgevingsgeluid komt vooral binnen door glazen ramen. Dubbel glas helpt, maar de geluidsisolerende eigenschappen zijn frequentieafhankelijk. Bij hoge frequenties werkt dubbel glas beter dan bij lage frequenties.

‘Overheden en bedrijven zijn bereidwillig om naar het probleem

Aman Jindal: ‘Veel producten tegen geluidsoverlast zijn passief van aard: bouwers passen extra glas, akoestische lagen in het glas of dikkere muren toe. Ik wil inzetten op actieve controle om de leefomgeving comfortabeler en gezonder te maken. Vergelijk het met active noise cancelling hoofdtelefoons: we maken dergelijke ‘hoofdtelefoons’ voor gebouwen.’

Partner online zoeken

Jindal ging op een eigentijdse manier op zoek naar een partner om zijn ideeën uit te werken. ‘In Londen zat ik tussen zo’n 25 academici vanuit de hele wereld, maar het waren vooral medici en biotechnologen. Ik had een engineer naast me nodig met veel verstand van akoestiek. Via LinkedIn zocht ik naar iemand met de gewenste competenties. Ik heb iets van honderd profielen bekeken en de mensen erachter benaderd. Eén van hen was Olivier Schevin uit Frankrijk, hij is gepromoveerd in onderzoek naar akoestiek. Het bleek de juiste match. We hebben elkaar ontmoet en zijn DeNoize gestart.’

Samen bouwen ze nu aan hun active noise cancelling kit met sensoren, actuatoren en controllers. Glas wordt omgezet in smart glas: sensoren in het glas meten de geluidssignalen die op een gebouw afkomen en vervolgens wordt het glasoppervlak gebruikt om contrageluiden te maken. Het contrageluid en het geluid met een lage frequentie worden real time als het ware tegen elkaar weggestreept. DeNoize zat met dit businessidee afgelopen jaar bij de top-5 finalisten van de Philips Innovation Awards.

Dichtbevolkt land

Jindal houdt zich vanuit Nederland bezig met de marketing, samenwerkingspartners zoeken en contracten sluiten. Hij werkt vanuit de hightech incubator YES!Delft. Schevin leidt vanuit Frankrijk de technologieontwikkeling. In Frankrijk werken zes studenten mee, in Nederland is een productdesigner aangetrokken.

Het dichtbevolkte Nederland is een goed land om te starten, aldus Aman Jindal. De regelgeving is streng, en ook vanuit de EU gelden steeds meer voorschriften. Een kwart van alle gevels in Nederland vraagt om maatregelen, aldus Jindal. Er komt veel nieuwe (hoog)bouw vlakbij wegen, stations en vliegvelden. ‘Overheden en bedrijven zijn bereidwillig om naar het probleem te kijken en het op een innovatieve manier op te lossen.’

Innovatie door samenwerking

DeNoize heeft producenten benaderd om het slimme systeem te integreren in hun producten. Het bedrijf werkt inmiddels onder meer samen met Alkondor, een gevelspecialist uit Hengelo die zowel in de utiliteitsbouw als de gevelrenovatie en woningbouw zit, en met NSJ Pilkington, glasproducent in Enschede. ‘We onderzoeken met hen de productiemogelijkheden van DeNoize. Ook zij krijgen veel vragen op zich af over betere geluidswerende prestaties. Ze zien de vraag stijgen naar akoestische coatings, naar dubbel glas, maar het is allemaal prijzig en vraagt veel materiaal. Ze realiseren zich dat het slimmer kan. We hebben demo’s gedaan met hun technische teams, ze zien dat ons smart glass werkt.’

De glas- en gevelindustrie is vrij conservatief, aldus Jindal, maar dat begint te veranderen. Bedrijven werken bijvoorbeeld aan nieuwe concepten als energieopwekkende gevelpanelen. ‘Het vraagt veel kennis om tot dat soort innovaties te komen. Ze hebben partijen nodig om mee samen te werken.’

Stevige geluidsreductie

DeNoize heeft nu een werkend prototype. De start-up heeft komende maanden nodig voor nog meer ontwikkeling en testwerk, en dan kan er gecertificeerd worden. Ook wordt druk gerekend: de uiteindelijke oplossing moet niet duurder zijn dan een passieve oplossing zoals dubbel glas.

Over anderhalf jaar ligt de eerste marktrijpe versie er, is de verwachting. Het bedrijf bouwt aan een netwerk van toeleveranciers. DeNoize assembleert straks de active noise cancelling kits. De kits gaan naar ramenproducenten, zodat ze de onderdelen uit de kit kunnen integreren in hun productieproces. Aman Jindal: ‘Het is mooi om aan de oplossing van een maatschappelijk probleem bij te dragen. We gaan uit van een vermindering van 80 tot 90 procent van de geluidsoverlast. Smart glass heeft veel potentie in zich. Als het lukt om dit product geïntroduceerd te krijgen, bouwen we daadwerkelijk mee aan een gezonde woonomgeving waar mensen zich prettiger voelen. Er is tot nog toe geen commercieel product op de markt dat aan actieve geluidsreductie doet.’

Lastig aan de bouw vindt Aman Jindal wel dat er enorm veel stakeholders zijn: investeerders, ontwikkelaars, overheden, architecten. ‘Ze zien het probleem en hebben ieder hun eigen benadering. Ontwikkelaars willen een comfortabel gebouw, maar de extra kosten mogen niet te hoog zijn. Architecten kijken meer naar esthetica en praktische aspecten. Om ons product geaccepteerd te krijgen, moeten we iedereen op één lijn krijgen. Langzaam maar zeker komen we er.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics