Car-to-city technologie helpt Limburg met strooibeleid

0

Iedere winter keert het dilemma terug voor de Provincie Limburg als wegbeheerders; moet er wel of niet gestrooid worden? Een lastige keuze, want een fout is snel gemaakt. Strooit men onnodig, dan is dat zonde van het milieu en het geld. Strooit men niet terwijl het wel nodig was, dan kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Het mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL is daarom gestart met een pilot in Limburg, in samenwerking met Mercedes-Benz AG. Data uit Mercedessen die in Limburg rondrijden, gaan wegbeheerders helpen om nauwkeuriger te kiezen.

 Werkwijze

Afgelopen winter heeft Mercedes-Benz in samenwerking met Provincie Limburg en SmartwayZ.NL getest hoe het strooibeleid van wegbeheerders geoptimaliseerd kan worden met het gebruik van car-to-X communicatie. Het doel: veiligere wegen en efficiënter strooien. Car-to-X is de term die wordt gebruikt om communicatie tussen voertuigen en de infrastructuur te beschrijven. Personenauto’s van Mercedes-Benz die zijn uitgerust met car-to-X-technologie en waarvan de eigenaren de Live Traffic Service hebben geactiveerd, leveren de nodige gegevens voor de pilots.

Zodra de ESP®- of ABS-sensoren van deze voertuigen een glad wegdek hebben herkend, wordt deze informatie, inclusief de GPS-gegevens, verstuurd naar het systeem van Mercedes-Benz. Dat gebeurt realtime via het mobiele radionetwerk. Deze geanonimiseerde informatie wordt weergegeven op digitale kaarten, die worden verstrekt aan de afdelingen winteronderhoud van de Provincie Limburg. Zo wordt het in de toekomst mogelijk om de winterdienst effectiever in te zetten en het gebruik van strooizout te optimaliseren.

Productverbetering

De wegbeheerders hoeven natuurlijk niet volledig op de data van Mercedes-Benz te vertrouwen. De weersvoorspellingen van het weerbureau worden nauwkeurig gevolgd en ook is de weg uitgerust met sensoren, die meten wat de temperatuur van en boven het wegdek is, plus hoeveel zout er al op de weg ligt. Er is gestart met een pilot van een maand, om te kijken of het delen van data wegbeheerders helpt om

blank

Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

nauwkeurigere keuzes te maken.

blank

Product Manager Patrick Blume

Carla Brugman-Rustenberg, gedeputeerde Mobiliteit van de Provincie Limburg licht toe: “In het mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL werken we samen aan slimme oplossingen om Limburg en Brabant bereikbaar te houden. Dankzij deze samenwerking met Mercedes-Benz slagen we daar straks nog beter in. Als de pilot succesvol is, dan integreren onze wegbeheerders de nieuwe oplossing in de toekomst mogelijk in hun standaard werkwijze. Tevens kan het project dan worden uitgebreid naar andere regio’s in Nederland.”

Veiligheid voorop

“Veiligheid staat bij ons altijd voorop. Met de pilot gaan we nog een stap verder en dragen we zelfs bij aan het vergroten van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. Het Mercedes-Benz Winterdashboard helpt om het winteronderhoud in Limburg efficiënter te sturen door real-time informatie te verstrekken over gladde wegen ”, zegt Product Manager Patrick Blume van Mercedes-Benz.

Al in 2013 introduceerde Mercedes-Benz mobiele netwerken en technologie om gevaarwaarschuwingen te verzenden en ontvangen. Car-to-X-communicatie wordt sinds 2016 standaard geïnstalleerd in combinatie met navigatiesystemen. Om de service te kunnen gebruiken, moet de klant ook een Mercedes ‘me connect-account’ hebben. Pas dan worden de gegevens in het voertuig geregistreerd en worden de voertuiggerelateerde car-to-X-gegevens naar het systeem gestuurd en geanonimiseerd. Mercedes-Benz-chauffeurs kunnen eenvoudig bezwaar maken tegen het delen van hun gegevens met het oog op doorverkoop aan derden via hun ‘Mercedes me-accounts’.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics