Capi Europe investeert 20 miljoen: Nu 40/60 NL/China, volgend jaar andersom

0

Begin november verhuist Capi Europe, fabrikant van kunststofbloempotten, naar een nieuw pand in Tilburg. Een investering van twintig miljoen euro, waarmee het aantal vierkante meters meer dan verdubbelt. Zo telt het nieuwe magazijn 20.000 palletplaatsen en achttien laaddocks. De sterke groei van Capi Europe, dat in ruim zestig landen verkoopt, verklaart directeur-eigenaar Toine van de Ven met de opmerking dat alles klopt aan het product. ‘Lichtgewicht, natuurlijke uitstraling, concurrerende prijs en tien jaar garantie.’

Het productieproces is volledig geautomatiseerd; het aantal productierobots neemt toe van zes naar achttien. ‘Dankzij een zelfontwikkeld rotatiegietproces gebruiken we tachtig procent minder energie en zijn we sneller in de cyclus. Daarnaast zijn we in staat tweelaagspotten, met twee kleuren, in één cyclus te produceren; dat doet niemand ons na’, aldus Van de Ven. De nieuwbouw is nodig omdat Capi Europe zijn productie meer en meer terughaalt uit China. ‘Nu is de verhouding nog veertig procent in Nederland en zestig procent in China, volgend jaar moet dat omgekeerd zijn en in 2019 wil ik uitkomen op tachtig-twintig. Als je het technisch slim aanpakt, zijn er heel veel mogelijkheden om in Nederland te produceren.’ Wat dat ‘slim’ precies inhoudt, houdt hij liever voor zichzelf. Belangrijke reden voor de reshoring zijn de sterk stijgende loonkosten in China. ‘De fluctuerende kosten van transport vormen eveneens een kritische factor, net als de grote bewegingen van de dollar. En verder heb je te maken met cultuurverschillen. Afspraak is bijvoorbeeld geen afspraak, daar zijn vele variaties op. Tot slot helpt produceren in eigen land om de kwaliteit het jaar rond strak te houden.’

Sinds februari draait Capi Europe 24/7 in vijf ploegen. Het aantal medewerkers gaat toenemen van zestig nu naar honderd eind 2019. ‘En als de markt in bijvoorbeeld China, Australië, VK of VS zo groot is dat daar produceren meer oplevert dan producten daarheen transporteren, dan pakken we de fabriek op en gaan we daarheen.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics