Ahrend legt samen met cards PLM Solutions fundament voor configure-to-order

0

ahrend balance 2Nu erop, straks erover 

De nieuwe productlijn Ahrend Balance is exemplarisch voor waar de Nederlandse kantoorinrichter naartoe gaat: voor iedere klant een werkomgeving naar eigen smaak. Met meer dan een miljoen configuraties zijn de keuzemogelijkheden eindeloos. Toch kunnen de constructeurs en fabrieken van Ahrend dat goed verhapstukken – dankzij het slimme modulaire concept, met een bouwblokkenvariëteit die hanteerbaar is, én nieuwe state-of-the-art softwaretools. cards PLM Solutions dacht mee in het keuzeproces en hielp bij de implementatie. 

‘We zijn een geweldig bedrijf’, zegt Gijs Boudens, de ict-manager van Ahrend, met onverholen trots. ‘Het hele traject van idee en concept tot productie en uitlevering aan de klant doen we in eigen beheer. Hierbij positioneren we ons als aanbieder van totaalconcepten voor de inrichting van professionele werkomgevingen. Wij ontwerpen en bouwen meubilair: stoelen, tafels, bureaublokken, kasten en ook wel softseating (zitbanken, red.). Verlichting, wandbekleding en dergelijke leveren we uiteraard ook, maar betrekken we van derden.’

Groeipotentie

Koninklijke Ahrend is om méér redenen ‘geweldig’, zegt hij. Vanwege de rijke historie in productdesign: ‘Onze Revolt Chair (sinds 1953) en Mehes-productlijn (1974) doen het nogahrend Revolt Chairs steeds ontzettend goed.’ Vanwege de focus op ergonomie: ‘Veel van onze producten kun je op alle mogelijke manieren aan een lichaam aanpassen.’ En op duurzaamheid: ‘Wij zijn als enige in onze branche cradle2cradle gecertificeerd: afgedankte producten die we terugnemen, recyclen we volledig.’

Ahrend (circa 580 medewerkers), met productie in Sint-Oedenrode (bureaublokken, kasten, tafelonderstellen) en Zwanenburg (vooral stoelassemblage), levert met name rechtstreeks aan zakelijke klanten en is marktleider in ons land. Ook elders in Europa worden regelmatig mooie orders gescoord, maar daar ligt ‘nog heel veel groeipotentie’. Voor verdere groei is een uniforme, up-to-date ict-omgeving een must. ‘En die hadden we niet’, zegt business application specialist Stephan Peters. ‘We werkten met verouderde versies van Siemens Teamcenter en NX (voor respectievelijk PLM en CAD, red.). Sint-Oedenrode zat op een oudere versie van NX dan Zwanenburg en werkte met Teamcenter; Zwanenburg niet. We hadden dus geen bedrijfsbrede ict-infrastructuur, wel onbeheerde en verouderde 32-bitssystemen. Kortom, achterstallig onderhoud; vernieuwing was hard nodig.’

Zo gezegd, zo gedaan. Een projectgroep boog zich over vragen als: wat hebben we vandaag? waar willen we morgen staan – en waar overmorgen? wat hebben we nodig om daar te komen? En ook: wie gaat ons daarbij helpen? Gijs Boudens: ‘Ga je je bestaande PDM/PLM-oplossing en CAD-oplossing tegen het licht houden, dan doe je dat ook met de partij waarmee je tot dan hebt samengewerkt.’

Die partij was cards PLM Solutions in Best, platinum partner voor de Benelux van Siemens PLM Software. Paulus van Dreumel, accountmanager: ‘We leveren software en ondersteunende diensten voor product- en procesontwikkeling en datamanagement om de hele levenscyclus van producten en processen te beheren en optimaliseren.’ Boudens: ‘We hebben ook andere aanbieders serieus bekeken, maar kwamen uiteindelijk toch weer bij cards uit.’ Op goede gronden, vertelt Peters: ‘In onze systemen zaten veel kennis en legacy data (historische informatie, red.) die vaak hergebruikt wordt. Bovendien werken onze engineers vaak al heel lang met Teamcenter en NX, tot volle tevredenheid. Buiten dat is Teamcenter een sterk fundament waar je later veel extra functionaliteiten op kunt zetten.’ ‘Dat allemaal overboord gooien was geen haalbare kaart’, voegt Pepijn van de Grint, projectleider productontwikkeling bij Ahrend, toe.

Modelling battle

In samenspraak met cards PLM Solutions werd dus besloten van de verouderde naar de nieuwste Teamcenter- en NX-versie te migreren – Ahrend-breed. Eerst werden een programma van eisen en een blauwdruk voor de nieuwe structuur gemaakt, daarna een zes-fasenmigratieplan – voor, vertelt Peters, ‘de serveromgeving én alle clients, die op Windows XP zaten, een pakket waarop de support afloopt.’ Voor de hele exercitie stond een half jaar: zomer 2014 moest de nieuwe omgeving live gaan. En dat lukte. Voorin dat traject werd een export (kopie van de bestaande omgeving) gemaakt. ‘cards PLM Solutions moest het nodige doen om dat naar de nieuwe omgeving te krijgen.’ De fasen behelsden grofweg: testomgeving inrichten, testen, systemen klaarmaken voor uitrol en… ‘Go Live’. Waarna cards PLM Solutions nog een tijdlang druk was met nazorg, kleine veranderingen, optimalisaties. Ook het aspect gebruikerstraining kreeg veel aandacht. Peters noemt de modelling battle. ‘Iedere constructeur kreeg de opdracht om in NX een constructief deel te tekenen, dat een collega dan ging aanpassen. Zo krijg je helder of je constructeurs op dezelfde manier werken en waar ze staan qua kennis in NX. Een goede basis om je trainingsprogramma op af te stemmen. Voorafgaand aan de migratie is iedereen getraind.’ Volgens Van de Grint was de grootste makke dat Sint-Oedenrode en Zwanenburg niet in één omgeving werkten. ‘Dat verhinderde het delen van informatie. Terwijl dat voor ons, als totaalinrichter, juist cruciaal is. Dus was het eerste wat we deden: Teamcenter uitrollen in Zwanenburg. Nu werken al onze engineers in één omgeving. Sterker, ze kunnen met meerdere personen tegelijk aan hetzelfde product werken.’

Inhaalslag

Voorheen werd Teamcenter ‘eigenlijk alleen voor revisiebeheer’ gebruikt, vervolgt Pepijn van de Grint. ‘Het leefde alleen op onze ontwikkelingsafdeling. We bekijken nu hoe we het afdelingoverschrijdend kunnen inzetten, waardoor de productdata die erin zitten verrijkt worden met data van andere afdelingen en later wellicht ook toeleveranciers.’ Nog een verbetering: ‘Wil een klant iets anders dan uit de catalogus, dan kan dat bij ons – van kleine afwijking tot totaal nieuw product. De migratie vergemakkelijkt dat sterk: je kunt complete producten kopiëren en daar wijzigingen op doen die je klantspecifiek kunt opslaan. Je kunt snel terugvinden welk product bij welke klant, wanneer en door wie getekend en geleverd is. Et cetera, et cetera.’

Gijs Boudens: ‘We hebben een inhaalslag gemaakt. Met dank aan cards dat goed werk heeft geleverd, binnen de tijd en het budget dat ervoor stond. Sterk vind ik dat ze ons voorzagen van veel expertise uit de markt waarin wij zitten; dat hielp om een infrastructuur te creëren die ons goed past. Samen hebben we een toch vrij complex traject vrij soepel doorlopen. De nieuwe infrastructuur gaat ons kosten- en efficiencywinst opleveren. En meer flexibiliteit; cruciaal, want standaardproducten verkopen we steeds minder. We gaan jaarlijks upgrades uitvoeren, om en om in de NX- en Teamcenter-omgeving. Zodat we altijd in de pas lopen met de laatste ontwikkelingen. Daarnaast gaan we functies toevoegen. Uiteindelijke ambitie is configure-to-order: de klant stelt zijn eigen configuratie samen, bestelt die en wij zetten het product als legoblokjes in elkaar. Automatisch, zonder het engineering- en productieproces steeds opnieuw te hoeven starten. Met wat er nu staat, zijn we klaar voor de toekomst.’

Publicatie uit link 6 2015

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics