Betere prestatie, hogere beloning

0

SeeCubic ziet de werkondernemers van TMC graag komen

Het begrip ‘werkondernemer’ is niet nieuw, maar raakt nu pas ingeburgerd. De werknemer bepaalt zelf hoe hij zich ontwikkelt, welke ambities hij najaagt en welke faciliteiten hij verwacht van de ‘baas’. Andersom mag die hogere eisen stellen en meer op basis van prestatie belonen. In de detacheringswereld heeft de werkondernemer goede papieren, weten ze bij TMC allang.

Softwaredesigner Vincent Berendhuysen is zo’n werkondernemer. Voor TMC in Eindhoven was hij de afgelopen vijftien jaar gedetacheerd bij diverse technologiebedrijven. ‘Philips, Océ en ASML, om er enkele te noemen. Telkens een nieuwe uitdaging, dat is het mooie van detachering. Bedrijven huren je specifieke kennis in en verwachten tegelijk dat je meedenkt en zelf oplossingen aandraagt. Niks automatische piloot, altijd boeiende klussen.’ Continu scholen en leren is voor specialisten als Berendhuysen zoiets als een tweede natuur. ‘Dat wordt nu als kenmerk van werkondernemerschap gezien, maar voor ons is dat niet nieuw. Op softwaregebied zijn er elke dag ontwikkelingen. Je moet bijblijven, alles volgen en veel workshops en cursussen doen. Anders raak je in no time achterop en ben je niet meer de ideale kandidaat voor uitdagende, nieuwe opdrachten.’

SeeCubic heeft een veelbelovende, revolutionaire kijktechniek in handen: ‘Televisie kijken in 3D zonder brilletje.’

Iets extra’s brengen

Berendhuysen zag TMC uitgroeien van een kleine detacheerder voor de hightech tot een onderneming met 900 mensen op de loonlijst. Met opdrachtgevers in de hightech, chemie, engineering, automotive en energie. De komende jaren wil TMC uitgroeien naar een wereldwijd opererende onderneming met 3.000-5.000 werknemers, kondigde topman Thijs Manders vorige zomer aan. Een belangrijke pijler onder de groeiplannen: werkondernemerschap. ‘Voor TMC niet nieuw’, zegt senior accountmanager Frank Fleuren. ‘Ontwikkeling en coaching van hard en soft skills is in de bedrijfscultuur ingebakken. Ondernemend opleiden is sinds de oprichting gewoon. Onze mensen moeten iets extra’s brengen. Zich opstellen als ondernemer en zich betrokken voelen bij de opdrachtgever. Volgens ons de enige manier om op de lange termijn succesvol te zijn in detachering. Met uurtje-factuurtje kom je er niet.’ Klinkt mooi, maar hoe leer je zo’n attitude aan? ‘Allereerst: elkaar vertrouwen geven. We gaan een langdurig commitment met elkaar aan. Een vast contract met heel veel faciliteiten voor scholing en ontwikkeling. Daarnaast stimuleren we ondernemerschap. In ons entrepreneurial lab kan men eigen ideeën ontwikkelen en een eigen bedrijf opstarten. Zo ontstaan interne netwerkjes met veel kennis en ervaring. De klant profiteert. Verder kent TMC een serieuze winstdelingsregeling, die kan oplopen tot vijftig procent van de zelf gegenereerde inkomsten – gebaseerd op de resultaten van TMC en de opdrachtgever. Dus hoe beter de output, hoe hoger de beloning.’

Werknemers een eigen bedrijf laten starten en daarmee je concurrenten in het zadel helpen? Fleuren: ‘Juist niet. De nieuwe bedrijfjes uit eigen kraamkamer worden klanten of op zijn minst waardevolle relaties. Wat overheerst is kennisontwikkeling waardoor TMC sterker wordt. Voor onze consultants opent het wegen naar interessante opdrachtgevers of dat eigen bedrijf.’

3D zonder brilletje

Vincent Berendhuysen beaamt: ‘We stippelen onze eigen carrière uit. Daardoor ben ik nu geland bij SeeCubic. Een geweldig mooi bedrijf met ruimte om te pionieren.’ SeeCubic heeft een veelbelovende, revolutionaire kijktechniek in handen. ‘Televisie kijken in 3D zonder brilletje’, vat general manager en cto Hans Zuidema samen. ‘We werken er sinds 2009 zelfstandig aan. In Azië worden nu de eerste 65-inch displays geproduceerd en verkocht. Nog voor de zomer volgt de VS, daarna Europa. Noem het gerust een nieuwe manier van kijken. De kijkdiepte is instelbaar zonder hulpmiddelen. Levensecht. Broadcasters en videobedrijven zijn razend enthousiast. Een 3D-videowall is echt een belevenis. En natuurlijk zien ook de ontwikkelaars van games volop mogelijkheden in de extra dimensie die 3D toevoegt.’

SeeCubic is onderdeel van het Amerikaanse Stream TV Networks en telt ruim 100 medewerkers in onder meer Los Angeles, Philadelphia, Londen, Eindhoven, Beijing en Taipei. ‘We groeien hard’, zegt Hans Zuidema. ‘Daarom maken we, mede gezien de krapte op de arbeidsmarkt voor softwareontwikkelaars, graag gebruik van TMC. Hun mensen brengen iets extra’s, zijn betrokken en ondernemend alsof het hun eigen bedrijf is en vullen onze teams aan met specifieke kennis en skills. En ze zijn te vertrouwen; daar hechten we veel waarde aan om onze technologie en patenten te beschermen. Niets mag naar onze concurrenten.’ Vincent Berendhuysen ontwikkelt er software. ‘Ook al ben je gedetacheerd, je bent meteen onderdeel van de club, medeverantwoordelijk voor het succes. Dat voelt echt als ondernemen.’

 

link Magazine 2/16:

https://issuu.com/henjuitgevers.nl/docs/link-02-2016

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics