2015 moeilijk jaar voor Bosch Rexroth op olie & gasmarkt

0

De Bosch Groep in Nederland noteerde in 2015 een totale omzet van 1,92 miljard euro, inclusief niet-geconsolideerde verkoop en interne verkoop aan Bosch-bedrijven. In vergelijking met het jaar voordien noteerde het wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener een groei van 6,8 procent in de omzet. De verkoop aan derden van de Bosch Groep op de Nederlandse markt bedroeg 902 miljoen euro, tegenover 840 miljoen euro* in 2014, een toename van 7,4 procent. ‘Nederland blijft een belangrijke markt voor Bosch. We verwachten dit jaar opnieuw een stijgende vraag naar onze producten en diensten. Er wordt steeds meer voor geconnecteerde producten en diensten gekozen en Bosch speelt een belangrijke rol in het Internet der Dingen’, zegt Gerhard Kobesen, Managing Director van Bosch in Nederland. Met 18 locaties en 3.900 medewerkers (op 31 december 2015) blijft Bosch een belangrijke speler op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Resultaten 2015 in de bedrijfssectoren
De bedrijfssector Mobility Solutions heeft een toonaangevende positie in Nederland. Bosch Transmission Technology  uit Tilburg is het wereldwijd competence center van duwbanden voor Continu Variabele Transmissie (CVT). De vraag naar Continu Variabele Transmissie blijft groot in Azië en Noord-Amerika, waardoor Bosch Transmission Technology in 2015 opnieuw sterk presteerde. De divisie Automotive Aftermarket kende eveneens een sterke groei, mede dankzij de uitstekende prestaties van de werkplaatsconcepten Bosch Car Service en AutoCrew. Sinds begin 2016 mogen ook alle 385 Bosch Car Service autobedrijven in Nederland zich Erkend Duurzaam noemen, een erkenning voor de duurzaamheidsinspanningen van het netwerk. Daarnaast hebben ook de Bosch eBike-systemen ondertussen een leidinggevende positie op de Nederlandse fietsmarkt veroverd.

De bedrijfssector Industrial Technology kende een moeilijke marktsituatie in 2015. Met name de situatie in de offshore olie- en gassector beperkte de zakelijke groeikansen voor Bosch Rexroth in deze markt. Nederland speelt historisch gezien een belangrijke rol in marine offshore en waterkeringsprojecten. Bosch Rexroth maakt sinds decennia deel uit van deze markt en zal zich ook de komende jaren op deze interessante en uitdagende projecten blijven concentreren. In 2015 werd een grootschalig meerjarenproject in de marine-en offshoresector afgerond. Recent werd door Bosch Rexroth een groot serviceproject aan de Hartelkering opgestart.

Voor de divisie Packaging was 2015 een goed jaar. Bosch Packaging Technology  uit Schiedam introduceerde in 2015 het Pack 301 LS-systeem, voor het efficiënt en flexibel zijdelings verpakken van koekjes en crackers. De verpakkingsmachine is een ideale aanvulling op de horizontale verpakkingssystemen en beantwoordt aan een groeiende vraag naar nieuwe toepassingen voor koekjesverpakkingen. Bij Robert Bosch Packaging Technology B.V. in Weert blijft de Doyzip, een verpakkingssysteem voor zipsluitingen waarbij een 50 procent hogere output wordt bereikt, een groot succes.

Binnen de bedrijfssector Consumer Goods kende de divisie Power Tools een sterke groei. Steeds meer gebruikers kiezen voor innovatieve accugereedschappen en zoeken steeds vaker hun informatie online. Bosch Power Tools Benelux lanceerde als eerste in Europa zijn e-shop. BSH Huishoudapparaten introduceerde het Home Connect Platform. Met Home Connect kunnen huishoudapparaten ook via de smartphone of tablet bediend worden. Hierdoor kan de oven nog voor thuiskomst verwarmd worden of kan men tijdens het winkelen zien wat er nog in de koelkast ligt.

De bedrijfssector Energy and Building Technology kende eveneens een lichte groei. De divisie Bosch Security Systems reageert op de behoefte van de markt met steeds nieuwe aanbiedingen, bijvoorbeeld met bewakingscamera’s voor op het water, in tunnels of in grote windmolenparken. Bosch Security Projects oogst steeds meer succes met de implementatie van het crisismanagementsysteem CrisisMaster, bijvoorbeeld op een groot farmaceutisch bedrijvenpark. Daarnaast werd het Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer, in de buurt van Breda, uitgerust met camera’s met nummerplaatherkenning, wat leidde tot een daling van de criminaliteit op deze site. Bosch Thermotechniek leverde twee enorme warmtekrachtkoppelingketels (WKK) met een totale capaciteit van 40 MW voor de Hulpwarmtecentrale (HWC) Pieter Wiersma in Nijmegen. De HWC maakt deel uit van het netwerk duurzame verwarming in Nijmegen. Op de VSK-beurs (Verwarming, Sanitair en Klimaatbeheer) in Utrecht introduceerde Nefit eMonitoring, een online dashboard voor installateurs. Hierdoor krijgen zij 24/7 een actuele status van de ketels van hun klanten en krijgen zij bij storing direct een bericht.

Blijvende investeringen in Nederland
Om zijn concurrentiepositie op de Nederlandse markt duurzaam te verbeteren, blijft Bosch investeren in de Nederlandse vestigingen. Bij Bosch Transmission Technology B.V. werden in 2015 de investeringen in nieuwe productietechnieken, een zeer geavanceerd machinepark en de uitbreiding van de productieoppervlakte afgerond. Tilburg versterkt hiermee zijn positie als ‘lead plant’ voor de productie en ontwikkeling van duwbanden. Ook bij Bosch Thermotechniek B.V. in Deventer en bij Bosch Rexroth B.V. in Boxtel werd eveneens geïnvesteerd in nieuwe productielijnen.

Van innovatie tot fascinatie: Bosch lanceert nieuwe huisstijl
Om de digitale transformatie als aanbieder van oplossingen voor een geconnecteerde wereld te benadrukken, introduceerde Bosch eerder dit jaar een nieuwe huisstijl. De nieuwe huisstijl plaatst de emotionele aspecten van het merk meer op de voorgrond met meer kleuren en een nieuwe taal in beeld en in vorm. De rode Bosch-belettering, de slogan “Technologie voor het leven” en het anker in de cirkel blijven ongewijzigd. “Ons bedrijf is de voorbije jaren sterk veranderd. Deze nieuwe huisstijl geeft uitdrukking aan de digitale transformatie binnen ons bedrijf,” licht Gerhard Kobesen toe.

Vooruitzichten voor de Bosch Groep voor 2016
Na een recordjaar in 2015 wil de Bosch Group ook dit jaar deze groeitrend voortzetten. De toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten verwacht dat de wereldwijde verkoop na aanpassing van wisselkoerseffecten, drie tot vijf procent zal stijgen in 2016. Tijdens de recente jaarlijkse persconferentie van het bedrijf in Duitsland zei Dr. Volkmar Denner, CEO van Bosch: ‘We zijn van plan om verder te groeien, niet alleen met innovatieve producten, maar ook met innovatieve diensten.’ Op het gebied van connectiviteit richt Bosch zich op de “3 S’en”: sensoren, software en services. Het bedrijf bouwt met zijn geconnecteerde diensten steeds verder op de brede hardware-basis. Zo profiteert Bosch niet alleen van zijn technologische diversificatie, maar ook van de brede expertise binnen de industrie en van zijn domeinkennis. De recent opgerichte bedrijfssector Bosch Global Service Solutions, de nieuwe Bosch IoT Cloud, evenals het in 2016 gelanceerde Bosch Smart Home System dragen bij tot deze strategie.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics