Nederlands Hyperloop ontwerp kan reizen radicaal veranderen

0

Mars Geuzes cto van Hardt

Een testtraject voor de Hyperloop biedt kansen voor Nederland. Dat blijkt uit een haalbaarheidsonderzoek dat minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft aangeboden aan Tweede Kamer. Het rapport ‘Hyperloop in the Netherlands’ schetst een positief beeld over de maatschappelijke en economische waarde van een testbaan en stelt voor een traject van in totaal vijf kilometer aan te leggen. Volgens onderzoekers TNO, BCI, VINU en Arup is Flevoland de meest geschikte locatie.

De Hyperloop is een soort buizenpost, maar dan voor het vervoer van mensen. Voor het ontwerpen van deze innovatie hebben de ontwikkelaars van Hardt zo’n beetje alle mogelijkheden van de MathWorks softwaresuite benut. Zoals voor het berekenen van het tracé van de buis de hoogte-informatie gebruiken uit digitale geografische kaarten. Met die detailinformatie was ook snel te bepalen hoe groot de g-krachten in de bochten zullen zijn, of hoe hoog de pilaren moeten zijn waarop de buis steunt. Ook voor het modelleren van de dynamiek van de Hyperloop-capsule en voor het ontwikkelen van de diverse besturingen – voor magnetisch veld, verwarming, verlichting en vacuümborging – is dankbaar gebruikt gemaakt van de software van MathWorks, vertelt Mars Geuze. Hij is cto van Hardt, de Delftse start-up die eerder dit jaar de designwedstrijd won van het Amerikaanse SpaceX van Elon Musk.

Het Nederlandse ontwerp wordt nu getest in een buis van een halve kilometer, langs een hoofdweg in de VS. Volgens planning moet alles op topsnelheid zijn beproefd in 2019. Dan kan Hardt het systeem aan de wereld laten zien. Een transportmiddel dat met een top van 1.200 km/u sneller zal zijn dan het vliegtuig en toch goedkoper dan de trein. En een stuk energiezuiniger dan de bestaande magneetzweeftreinen, omdat de hyperloopcapsule alleen bij het accelereren voortstuwing nodig heeft. Eenmaal op gang profiteert ze van de volledige afwezigheid van luchtweerstand in de vacuüm gezogen buis. Volgens het ideaal-scenario van Geuze start de bouw van het eerste tracé in 2021. Volledig uitgerold in Nederland kan – in combinatie met lokaal autovervoer – vrijwel elke plek in ons land binnen 45 minuten worden bereikt, zo claimt Geuze. Hij deed zijn verhaal tijdens de MATLAB EXPO 2017 van MathWorks, eind juni in Eindhoven. Lees hier het verslag van het aansluitende managementdiner.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics