Bert van Grieken Nedcargo: Besturing op afstand en sensoren zorgen voor een groene golf in de scheepvaart.

0

Directeur Bert van Grieken van de Multimodal divisie van Nedcargo

Naast zuiniger nu ook nog slimmer.

Directeur Bert van Grieken van de Multimodal divisie van Nedcargo zegt: ‘Tot nu toe hebben we vooral gekeken naar het groener, energiebesparend en klimaatneutraal maken van het schip. Samen met kennisinstituut MARIN hebben we het onderwaterschip bijvoorbeeld zo ontworpen dat we met extra containers én lager vermogen kunnen varen. Dat is smart. Maar het kan nog slimmer.’ Bert vervolgt: ‘Langs de weg zien we al veel initiatieven om het verkeer slimmer te maken. Wat zou je op het water kunnen doen? Bijvoorbeeld met besturing op afstand, sensoren die helpen om efficiënter te varen en het delen van gegevens om te zorgen voor een optimale doorstroming. Stel je voor dat je het schip continu op cruise control kunt laten varen. Of dat je de ideale snelheid kunt bepalen, zodat je bij een brug of sluis meteen kunt doorvaren – een “groene golf” voor schepen. En als je semi-autonoom, met minder bemanning kunt varen, kun je de binnenvaart concurrerend houden.’

Directeur eigenaar Diederik Antvelink is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van het nieuwe container schip en zegt dat het belangrijk is nu al met dit soort zaken bezig te zijn en de eerste stappen te zetten. “De vrachtwagen haalt de binnenvaart snel in. Als wij niet oppassen is de vrachtwagen met platooning en automatisch rijden over een paar jaar goedkoper, schoner en veiliger dan de binnenvaart. ‘Wij gaan ons dit niet laten gebeuren. Wij zullen bewijzen dat de binnenvaart dit ook kan.’ ‘Doel is om voor dit schip met alle hulpmiddelen een ontheffing te krijgen om met minder bemanning te mogen varen, zodat we de concurrentiepositie ten opzichte van de vrachtwagen weer versterken

Blanca Juti, Chief Corporate Affaires Officer van het Heineken

Doop duurzaam containerschip

Blanca Juti, Chief Corporate Affaires Officer van het Heineken concern  in Rotterdam het nieuwe containerschip type Gouwenaar 2 gedoopt. Het elektrisch containerschip Bon Jovi (ECS BON JOVI). Het is een nieuw container binnenvaartschip dat speciaal voor het Alpherium ontworpen en is een zeer innovatief en zuinig schip. Onder grote belangstelling vond de ceremonie plaats op de antiek scheepswerf DeDelft in Rotterdam. De circa 250 genodigden luisterden naar verhalen over het ontstaan van de ideeën om dit schip te bouwen. De schipper Andries Kluin die samen met zijn zoon Jelle die het schip de komende jaren gaan exploiteren vertelde dat hij het schip vernoemt heeft naar zijn favoriete rockband: Bon Jovi! Diederik Antvelink, directeur eigenaar van Nedcargo kondigde iets voor 4 uur trots aan dat de doop verricht zou worden door Blanca Juti. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de duurzaamheid agenda van het Heineken concern. Voordat Blanca Juti de doop verrichtte, nam zij de gelegenheid om de ambities van Heineken toe te lichten op het gebied van duurzaamheid. Zij noemde het in de vaart brengen van dit duurzaam binnenvaartschip als een van de stapjes nodig om deze te realiseren.

Over het schip Gouwenaar 2.0 ECS BON JOVI:

Nedcargo heeft dit nieuw duurzaam containerschip speciaal laten bouwenbouwen voor Alpherium. Doel is dat het nieuwe schip Gouwenaar 2 jaarlijks tussen Alphen aan den Rijn en Rotterdam 12.500 containers oftewel 600 miljoen flesjes bier vervoert.

Managing Director Bert van Grieken van Nedcargo Multimodal:”De Gouwenaar 2 zoals we hem noemen, is speciaal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen op de Gouwe geen 42 maar 52 volle bier containers te kunnen transporteren. Ook zal het schip 25% minder brandstof verbruiken dan een standaard schip van deze afmetingen. Met alle laatste technieken en een nieuw hydrodynamisch scheepsontwerp gebruiken we slechts 2 diesel generatoren van 192KW per stuk om de elektrische voortstuwing van stroom te voorzien. Stel je voor; dat zijn 2 standaard diesel motoren die in een moderne auto zitten. Dit schip zal het eerste schip zijn dat voldoet aan de CCR 2020 normen.” Volgens Bert van Grieken is dit een welkome uitbreiding van de vloot omdat het Alpherium een flinke groei verwacht en nu voldoende capaciteit heeft om ook continentale stromen te gaan vervoeren.  Diederik Antvelink, oprichter en mede-eigenaar van Nedcargo Internationaal vindt dit de eerste stap naar een klimaat neutrale corridor op de Gouwe. De komende 4 jaar wordt er gewerkt aan het vervangen van de diesel generatoren door een waterstof cel om zodoende de uitstoot van CO2 tot nul te reduceren. De waterstof technologie is reeds aanwezig, maar is tot nu toe te kostbaar om op een schip te gebruiken. Maar met de plannen van Nedcargo op Steekterpoort – het bedrijven terrein naast het Alpherium – kunnen binnen 4 jaar grote stappen richting haalbaarheid genomen worden. Via een zonnepark bovenop het nieuwe Distributiecentrum (40.000m2) e kan er groene energie in overvloed opgewekt worden.  Antvelink hoopt op steun vanuit de overheid en de kennisinstituten om dit project binnen 4 jaar voor elkaar te krijgen.  Directeur van Grieken vervolgt dat Alpherium een klimaat neutrale corridor gaat worden die niet stopt bij het varen: “Er zijn ook al proeven met elektrische trucks en we gaan binnenkort ook met HVO (duurzame biodiesel) proeven starten De laatste kilometers kunnen we dan ook klimaat neutraal afleggen.” Roderick de la Houssaye, samen met Diederik Antvelink oprichter en eigenaar van Nedcargo is trots op alle ontwikkelingen en de positieve energie die dit soort momenten opwekt bij alle medestanders voor klimaat neutrale logistiek: Om dicht bij huis te blijven vergelijkt De la Houssaye de reis naar een klimaat neutrale logistiek met een kroegentocht: “Je begint met een klein groepje vrienden en iedere kroeg is een stapje de goede richting op. Gaandeweg haken er meer mensen aan. Dit schip is weer een dergelijk moment. Op dit moment hebben we een aantal kroegen gehad en we hebben het naar ons zin, maar we hebben nog een aantal kroegen te gaan. En daar verheugen wij ons op. Iedereen die gelooft in onze tocht kan aansluiten!”  Een 2de schip staat al in optie op de werf en zal mid 2018 in de vaart komen.

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics