Dassault en Airbus gaan 3D-metaalprinten optimaliseren voor serieproductie voor vliegtuigbouw

0

Dassault Systèmes en Airbus APWorks GmbH, een divisie van Airbus gespecialiseerd in 3D metaalprinten, gaan additive manufacturing methodes optimaliseren voor serieproductie in de defensie- en luchtvaartindustrie. Beide partners gaan daarvoor de ‘Co-Design to Target‘ oplossing van Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform uitbreiden voor het werken met één dataset en integratie van de volledige supply chain. Met als doelstelling additive manufacturing vanaf het ontwerp tot en met de productie repliceerbaar en schaalbaar te maken.  De Airbus-divisie maakt voor haar printwerk onder andere gebruik van  MetalFAB1 systeem van het Eindhovense Additive Industries.

Lichtgewicht vliegtuigonderdelen

Vliegtuigonderdelen worden dankzij additive manufacturing steeds lichter en betrouwbaarder. Naarmate de ontwerpcomplexiteit, materiaalspecificaties en machineprestaties toenemen, ontstijgt additive manufacturing het gebruik voor creatief productontwerp en prototyping naar industriële productieprocessen. Virtuele technieken helpen dat grootschaliger gebruik te versnellen.

Uniforme dataset voor ketenintegratie

De integraties waaraan Dassault Systèmes en APWorks werken leidt tot één uniforme dataset voor materiaal- en productontwerp tot en met de productie- en testprocessen. Door 3D-ontwerpen te integreren met engineering en het optimaliseren van onderdelen voor additive manufacturing, zijn zowel alle parameters als het certificeren beter te standaardiseren. Met als voordeel dat fabrikanten conceptuele ontwerpen kunnen optimaliseren door supply chain partners bij hun processen te betrekken. Ook zijn eventuele problemen via virtuele validaties te detecteren en op te lossen voordat het betreffende onderdeel wordt geproduceerd.

Repliceerbare en schaalbare serieproductie

‘Het 3DEXPERIENCE-platform is een belangrijke eerste stap richting repliceerbare en schaalbare serieproductie, zegt APWorks CEO Joachim Zettler. ‘Simulaties helpen namelijk te voorspellen wanneer onderdelen kapotgaan, of niet meer functioneren. De luchtvaartindustrie wordt gestuurd door veiligheid, waardoor productintroducties lang duren. Door het additive manufacturing-proces virtueel te valideren, zijn serieproducties naar verwachting sneller te certificeren.’

Minder verspilling, gewicht en kosten

‘Virtuele technieken en additive manufacturing maken het mogelijk meer te produceren met minder verspilling, gewicht en kosten’, zegt Michel Tellier, Vice President Aerospace & Defense Industry bij Dassault Systèmes. ‘Maar ook ontwerpers meer vrijheid te geven complexe vormen te verkennen die met traditionele methodes niet te produceren zijn. Als wij erin slagen de afstand tussen onze werkelijkheid en virtuele simulaties tot nul te reduceren, kunnen industriële bedrijven hun toekomst creëren en ervaren. Dassault Systèmes werkt met innovators als APWorks samen om de adoptie van technologie in verschillende markten te versnellen.’

Behalve op de defensie- en luchtvaartindustrie gaan beide bedrijven zich ook richten op applicaties in de auto-industrie, medische sector en zowel robotica als werktuigbouwkundige engineering.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics