De blockchain: zaken doen zonder vertrouwen

0

Een supply chain, ‘van zand tot klant’, is ideaal om met blockchain-technologie te organiseren. De kern van blockchain organiseren is het verplaatsen (dit noemen we transacties) van waardes in een keten van beginaanbieder naar eindvrager. Wat een waarde is kan een supply chain zelf bepalen. Zo kan een auto een waarde zijn, maar ook een auto-onderdeel. Hierbij is de fysieke waarde (de auto) minder belangrijk dan de digitale waarde (informatie over de auto zoals prijs en leverancier). Blockchain zal weinig direct veranderen aan fysieke processen zoals productie en transport, maar zal veel veranderen aan productie, transport en opslag van informatie over een fysiek product.

Om binnen een keten zaken te kunnen doen, moet je elkaar kunnen vertrouwen. Daar gebruiken we nu allerlei dure hulpmiddelen voor, denk aan banken en juristen. Wanneer je een transactie via de blockchain doet, heb je deze niet meer nodig. Hierdoor verlaag je de kosten. Ook kun je informatie sneller delen en neemt beveiliging en betrouwbaarheid toe. Vertrouwen wordt voortaan geregeld door het blockchainprotocol. Je kunt de blockchain daarom ook zien als een extra laag bovenop het internet, ook wel trustweb genoemd. Deze extra laag maakt het mogelijk dat je zaken met elkaar kunt doen, zonder elkaar te hoeven vertrouwen. Dat klinkt zo onwerkelijk dat veel mensen het in eerste instantie niet geloven.

Een voorbeeld van een blockchaintoepassing is Provenance. Die biedt een supply chain-certificatie (digitaal paspoort) aan op de blockchain. Het paspoort garandeert de authenticiteit (de eigenaar is de persoon die hij zegt te zijn) van een product en bewijst de oorsprong van het product: waar komt het product vandaan, is de verkoper ook de eigenaar en klopt de informatie? De blockchain maakt alle productinformatie transparant, zodat inkoper en verkoper over dezelfde gedeelde waarheid beschikken. Zo kun je erop vertrouwen dat de prijs en de kleur van het product kloppen en niet meer kunnen veranderen (tenzij je daar zelf mee instemt).

Een digitaal productpaspoort is een soort bill of materials, die aangeeft uit welke onderdelen een product is opgebouwd en waar ze vandaan komen. De blockchain zorgt ervoor dat je productinformatie niet kunt veranderen. Zo weet je als inkoper waar je aan toe bent en kun je elkaar vertrouwen. Ook de verkoper weet waar hij aan toe is. De betaling kan bijvoorbeeld plaatsvinden via programmeerbaar geld, waar de bitcoin een voorbeeld van is. Hierbij zorgt een smart contract ervoor dat het eigendom gelijktijdig met de betaling overgaat, van aanbieder naar afnemer en vice versa.

Paul Bessems

Fellow Weconomics Foundation, ceo Weconet Technologies

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics